Groenlinks Leiden vraagt al jaren aandacht voor meer jongereninspraak in de Leidse samenleving. In de gemeenteraad afgelopen donderdag deden we dat weer: dankzij ons initiatief gaat de gemeente zich inzetten om jongeren deel te laten nemen aan de Adviesraad, die de gemeente adviseert op het gebied van zorg en ondersteuning.

Aardig wat Leidenaren maken gebruik van zorg en ondersteuning. Momenteel ontvangt ongeveer 6,2% van de Leidse volwassenen en 15% van de Leidse jongeren hulp vanuit de gemeente. De gemeente wordt op dit gebied geadviseerd door de Adviesraad, waar wel experts uit het werkveld in zitten, maar nog geen jongeren. Dat zou volgens ons wel moeten! Want hoe kan een adviesraad optimaal adviseren over jeugdzorg als jongeren niet vertegenwoordigd zijn?

Op initiatief van GroenLinks Leiden gaat de gemeente vanaf nu haar uiterste best doen om ook jongeren deel te laten nemen aan de Adviesraad. Dat is in de gemeenteraad van donderdag 14 februari besloten. Prachtig nieuws, want we vragen al sinds 2014 aandacht voor inspraak van jongeren in de Leidse samenleving. Weer een belangrijke stap in de goede richting!