Goed nieuws!  De raad heeft vanavond ingestemd met de bouw van de nieuwe ijshal en combibad De Vliet. Extra mooi: dankzij voorstellen van GroenLinks wordt het sportcomplex aan de Vlietzone klimaatneutraal. Een novum voor Leiden...en Europa! Als alles gaat zoals gepland zal de Leidenaar vanaf de zomer 2021 kunnen genieten van de nieuwe ijshal en het combibad.

Zojuist heeft de Leidse gemeenteraad ingestemd met twee belangrijke en langverwachte besluiten die gaan over de nieuwe ijshal en het nieuwe combibad. Beide faciliteiten zullen samenkomen in één sportcomplex aan de Vlietzone.

En dat wordt niet zomaar een sportcomplex. Door een motie van Groenlinks wordt dit namelijk een klimaatneutraal gebouw. Dit houdt in dat het volledig van het gas af is. De benodigde energie zal worden opgewekt door een combinatie van lucht-warmtepompen en zonnepanelen, welke op het dak zullen worden geplaatst. Daarnaast zullen partijen bij de aanbesteding punten krijgen wanneer zij circulair en/of natuurinclusief zullen bouwen.

Groenlinks kijkt vanzelfsprekend heel erg uit naar het definitieve ontwerp dat uit de aanbesteding zal komen rollen en nodigt iedereen bij deze alvast uit om bij de opening van het sportcomplex samen met onze gehele fractie een rondje 250 meter te schaatsen.

De oplevering van het combinatiegebouw zwembad-ijshal staat gepland voor de zomer van 2021.