Er komen definitief geen parkeerplaatsen op de nieuw ingerichte Garenmarkt. Dat heeft de gemeenteraad gisteren besloten dankzij een voorstel van GroenLinks. Tot nu toe hield de gemeente bij het herinrichten van het plein de mogelijkheid open dat bewoners er hun auto zouden kunnen parkeren, maar dat gaat nu definitief niet door.

Momenteel wordt er een parkeergarage gebouwd onder de Garenmarkt. In 2017 kwam de gemeenteraad met het voorstel om na de bouw de Garenmarkt zelf als groen evenementenplein te laten inrichten. Afgelopen tijd zijn omwonenden, belanghebbenden en de gemeente aan de slag gegaan om samen een mooie inrichting van het plein te bedenken, waar iedereen zich in kan vinden. Bij de uitwerking van dit ontwerp werd echter toch de mogelijkheid opengehouden om ook parkeerplaatsen voor bewoners in te richten.

Afgelopen weken werd duidelijk dat het openhouden van deze mogelijkheid voor vertraging, hogere kosten en langere overlast voor omwonenden zou zorgen. Omdat wij vinden dat de Garenmarkt zo snel mogelijk en zo mooi mogelijk moet worden heringericht, stelden we in de gemeenteraad voor om de knoop nu al door te hakken en er definitief geen parkeerplaatsen aan te leggen. Het voorstel kon op brede steun rekenen.

Wanneer de nieuwe Garenmarkt af is, kunnen omwonenden hun auto op andere plekken in de omgeving en in de nieuwe parkeergarage kwijt. Want, om ons gemeenteraadslid Alex Friso te citeren: “Een ondergrondse parkeergarage bouwen om er vervolgens bovenop te gaan parkeren, is niet te begrijpen.”