Nieuws gefilterd op Fractie

Mantelzorgers verdienen meer!

Zorg

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag 10 juli riep GroenLinks-raadslid Rembrandt Rowaan het college op om niet pas in 2020, maar al in 2019 het Leidse mantelzorgbeleid te evalueren. Mantelzorg is voor hem een belangrijk thema dat continue aandacht van de politiek verdient. In deze blog legt Rembrandt uit wat mantelzorg precies is, waarom het zo belangrijk is en waarom de politiek er over door moet blijven praten.

GroenLinks Leiden: streng uitkeringenbeleid werkt niet

“Uitkeringsgerechtigden willen niet behandeld worden als fraudeurs”, zo kopte de NOS vorige week donderdag. Wie wel? Mensen met een uitkering worden echter al jaren als fraudeurs benaderd. Wij verzetten ons hiertegen. Daarom heeft GroenLinks-raadslid Ashley North de gemeente vorige week verzocht om onderzoek te doen naar een stimulerend uitkeringenbeleid gebaseerd op vertrouwen.

Maidenspeech gemeenteraad: Gebke van Gaal

Maidenspeech Gebke

Op donderdag 21 juni hield ons nieuwe raadslid Gebke van Gaal haar allereerste speech in de gemeenteraad. Het was een bijzonder moment, want Gebke sprak over haar allereerste voorstel namens GroenLinks: een motie voor het behoud van de vele bomen rondom het nieuwbouwproject aan de Sumatrastraat 195, waar we tachtig duurzame sociale woningen gaan bouwen. Lees hier haar blog over de maidenspeech en motie!

Innovaties beschermd wonen

Na vragen van GroenLinks Leiden heeft het college een erratum geschreven op het voorstel om regionaal 1 miljoen beschikbaar te stellen voor innovaties op het gebied van beschermd wonen. GroenLinks is erg blij dat nu expliciet in het raadsvoorstel is vastgelegd dat ook cliënten en ervaringsdeskundigen uit de doelgroep zelf innovaties rondom beschermd wonen tot stand kunnen gaan brengen. Initiatieven van onderop kunnen voor echte innovaties zorgen, want juist de cliënten en ervaringsdeskundigen weten vaak als de beste wat de belangrijke veranderingen zijn.

Tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten

Met ingang van dit jaar gaat in Leiden het budget dat we van het Rijk krijgen om chronisch zieken en gehandicapten financieel tegemoet te komen eindelijk ook helemaal aan deze doelgreep besteed worden. GroenLinks heeft zich daar hard voor gemaakt, omdat mensen met een chronische aandoening deze financiële steun hard kunnen gebruiken. Door het wegvallen van landelijke regelingen en tegemoetkomingen hebben zij de afgelopen jaren immers honderden euro's per jaar moeten inleveren.

Leiden krijgt regenboogzebrapad

Goed nieuws! Leiden zal in navolging van steden als Tilburg, Utrecht en Maastricht een regenboogzebrapad krijgen. Alhoewel de locatie nog onbekend is, zal het symbool voor de omarming van seksuele diversiteit nog vóór 11 oktober, wanneer het Coming Out-dag is, geplaatst zijn in onze stad. Opnieuw een mooi teken van Leidse solidariteit met lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgenders (LHBT's).