Nieuws over Jos Olsthoorn

Primeur: Bio Science Park nu ook Biodivers Park

Een groen en biodivers bedrijventerrein met ruimte voor mens, dier en natuur, dat is het Leiden Bio Science Park (LBSP) in de nabije toekomst. Hier heeft de Leidse gemeenteraad vanavond toe besloten en meteen ruim €1,6 miljoen uitgetrokken. Tot groot genoegen van de fractie van GroenLinks. Sinds 2017 heeft de partij, samen met een groot aantal partners in de stad, het voortouw genomen om te investeren in de biodiversiteit op het LBSP.

GroenLinks vraagt om plan voor aantrekkelijke Haven

Collage Havenplein

GroenLinks Leiden zet zich al jaren in voor een groen en aantrekkelijk havengebied. Vandaag zet ons raadslid Jos Olsthoorn die traditie voort: samen met de PvdA, PvdD, SP en ChristenUnie verzocht hij het stadsbestuur om met bewoners en bezoekers een plan op te stellen om dit te bereiken.

Leiden sluit zich op aandringen van GroenLinks aan bij statiegeldalliantie

Plastic fles

GroenLinks Leiden heeft een schone en duurzame gemeente voor ogen. Daar hoort uiteraard ook minder zwerfafval bij. Daarom heeft raadslid Jos Olsthoorn vorige week de gemeente verzocht zich aan te sluiten bij de statiegeldalliantie. Deze organisatie roept de overheid op statiegeld uit te breiden naar meer plastic flesjes en blikjes. Dat moet leiden tot een beter milieu en minder dierenleed.

Leiden meldt zich aan voor legale wietproef!

Wietteelt

In oktober kreeg Nederland een nieuw kabinet, dat een groot aantal voorstellen voor de komende vier jaar presenteerde. Eén van de voorstellen is om in zes tot tien gemeenten een proef te doen met legale wietteelt. GroenLinks Leiden is een groot voorstander van zo’n wietproef, dus op donderdag 9 november heeft raadslid Jos Olsthoorn met brede steun van andere partijen de gemeente verzocht zich hiervoor aan te melden.

Sneller en langer groen licht voor Leidse fietsers

Fiets

Afgelopen jaren vond er bij het Leidse station een proef met tweewielers plaats: de verkeerslichten voor fietsers springen op groen als er tweewielers naderen en blijven langer groen als het er heel veel zijn. De proef, die er dankzij GroenLinks is gekomen, is succesvol gebleken: de gemeente gaat het systeem uitbreiden naar andere locaties!