Wist jij dat Walter van Peijpe naast politicus ook kunstenaar is? Sinds 2010 is hij actief als Raadslid en vanaf januari 2016 tot ongeveer een jaar geleden was hij de fractievoorzitter van GroenLinks Leiden. Nadat Walter zijn fractievoorzitterschap neerlegde ontstond er meer ruimte in zijn agenda. Dus ook meer tijd om zijn oude liefde weer op te pakken: Kunst. Nu, een jaar later, heeft Walter een expositie vol met moderne, abstracte kunst.

21 september 2019 exposeert Walter voor het eerst. Hij doet dit weekend mee als één van de kunstenaars aan de Kunstroute! Nieuwsgierig? De expositie ‘Ode aan Blinky Palermo’ is vandaag en morgen te bezoeken tussen 12 – 18 uur, in de benedenruimte van het kantoor van het PS-theater aan de Raamsteeg 2A in Leiden.

De jonge kunstenaar

Veel mensen kennen Walter als raadslid en verwachten misschien niet zijn kunstzinnige kant. Toch verklapt zijn CV zeker zijn creatieve achtergrond. Na het behalen van het gymnasiumdiploma en een jaar sociologie studeren, heeft Walter uiteindelijk gekozen voor de lerarenopleiding Tekenen en Handvaardigheid, die hij ook heeft afgerond. Walter voelde minder passie voor het leraarschap maar wel voor het maken van beeldende kunst. De jonge Walter heeft daaropvolgend ook een aantal jaar een atelier gehad in Antwerpen en Leiden waar hij veel door de weeks schilderde. In de weekenden werkte hij bij Dranklokaal de WW in Leiden.

Daarna volgde Walter de opleiding binnenhuisarchitectuur aan de Rietveld Academie. Na zijn afstuderen begon hij voor zichzelf als binnenhuisarchitect en meubelontwerper en -maker. Dit werk heeft Walter tot het aantreden bij de Gemeenteraad succesvol gedaan.

Wat ga je doen met je tijd als de hectische en tijdrovende rol van fractievoorzitter achter je laat? Terug aan het werk als Binnenhuisarchitect of terug naar de tijd als kunstenaar? Walter koos voor het laatste en heeft erg veel plezier bij het maken van vooral kleinere kunstwerken.

‘Ik maak graag goede fouten in mijn kunstwerken.’

In zijn werk is Walter opzoek naar simpelheid, directheid, schoonheid, rauwheid en het Rock-‘n-roll-gevoel. Zijn kunstwerkjes zijn geïnspireerd door het werk van de Duitse kunstenaar Blinky Palermo. Een artiest die naast zijn prachtige werk, toch een wild leven leiden en al op vierendertigjarige leeftijd overleed.

Woordvoerder Cultuur

Het kunstenaarschap en het raadsledenwerk is volgens Walter goed te combineren. ‘Bovendien is creativiteit erg belangrijk in de politiek’, zo zegt Walter. Walters ervaringen als kunstenaar en zijn creatieve kracht komen goed van pas bij zijn werk als woordvoerder Cultuur.

Foto's van Emre VAN DER Heijden Photography