De afgelopen jaren zijn de moskeeën in Leiden meerdere malen bedreigd. Zo is de nieuwe moskee in Leiden Zuidwest, toen deze in aanbouw was, bezet, zijn er opruiende flyers tegen de islam in Leiden verspreid en is een moskee beklad. Daar is nu een nieuwe bedreiging bij gekomen. In de nacht van 24 op 25 februari zijn bij moskeeën door het gehele land, ook in Leiden, brieven met daarin racistische teksten en een afbeelding van een hakenkruis bezorgd.

Bedreigingen tegen iedere Leidenaar vinden wij onacceptabel.
Hoewel de opstellers van de dreigbrief wellicht niet uit Leiden afkomstig zijn, maken wij ons wel zorgen om de toon van het maatschappelijke debat en de bedreigingen en intimidatie die uitgevoerd worden. Het met elkaar oneens zijn en daar een flinke discussie over voeren hoort bij een gezonde democratie. Maar zo’n debat voeren we zonder dreigementen en zonder intimidatie. Daarom keren we ons als politieke partijen tegen de steeds verder gaande verruwing in het maatschappelijke debat.
Wij vragen de politie deze bedreigingen serieus te nemen en alles in het werk te stellen om de daders hiervan op te sporen.

Namens de fracties van:
GroenLinks Leiden

Pvda Leiden

SP Leiden

Leefbaar Leiden

Partij voor de Dieren

Op initiatief van de raadsleden Jos Olsthoorn (GroenLinks) en Abdelhaq Jermoumi (PvdA) is deze verklaring opgesteld en voorgelegd ter ondertekening aan alle woordvoerders Veiligheid binnen de commissie Leefbaarheid & Bereikbaarheid van de Leidse politieke partijen.