Plastic

Plastic kom je overal in Leiden tegen: in de grachten, op straat en in de winkel. Het is moeilijk afbreekbaar en daardoor slecht voor het milieu.

Denk bijvoorbeeld aan de Plastic Soup in de wereldzeeën. GroenLinks Leiden organiseert al jaren plasticvis acties in de Leidse grachten. Maar we willen niet alleen afval verzamelen, we willen vooral plastic afval voorkomen.

Daarom zijn we bezig met een initiatiefvoorstel over het instellen van ecoglazen tijdens evenementen. Zo voorkomen we veel afval van plastic wegwerpbekers. Inmiddels is dit initiatief overgenomen door de gemeente en zijn de eerste succesvolle proeven met ecoglazen achter de rug. Dankzij GroenLinks heeft Leiden zich aangesloten bij de statiegeldalliantie die statiegeld op kleine petflesjes en blikjes nastreeft.

Onze jongerenafdeling heeft aandacht gevraagd voor het vele plastic verpakkingsmateriaal in winkels. Hiermee hebben zij een belangrijk onderwerp aangestipt. Er is veel te veel plastic verpakkingsmateriaal. GroenLinks wil initiatieven die dit proberen terug te dringen, zoals de verpakkingsvrije winkel en Stichting Duurzame Horeca Leiden actief ondersteunen.