Donderdag 14 februari is in de gemeenteraad besloten om de Breestraat beter in te richten. GroenLinks had wel wat voorwaarden gesteld om daarmee akkoord te gaan. De drie door ons  ingediende moties werden gelukkig aangenomen. De langverwachte herinrichting kan  beginnen.

GroenLinks vond twee onderwerpen belangrijk. De bewoners van de Hooigracht moeten niet worden opgezadeld met slechtere luchtkwaliteit en extra drukte en het project Breestraat 2022 van Stadslab moet worden betrokken bij de definitieve keuzes voor de inrichting van de Breestraat.

Voor de Hooigracht is onze motie aangenomen dat we "niet zullen besluiten over het definitief verplaatsen van bussen wanneer dat leidt tot meer verkeer over de Hooigracht dan op dit moment."

Ook werd ons voorstel aangenomen om winkeliers, bewoners en vooral ook de projectgroep Breestraat2022 te betrekken bij de groene en creatieve inrichting van de toekomstige Breestraat. Juist hun creativiteit is nodig om van de Breestraat weer echt een bijzondere plek te maken. Zij hebben na al hun inspanningen ook meer dan verdiend om bij die keuzes betrokken te zijn.

GroenLinks is blij met deze successen, en ziet de toekomst van de Breestraat en de Hooigracht met vertrouwen tegemoet. Want dat het in beide straten beter kan dan nu, daar was gelukkig iedereen het over eens.