Leiden kunnen we op veel manieren duurzamer maken. Schoner transport is daar een belangrijk onderdeel van. Ook op het water. GroenLinks is dan ook erg blij dat onze voorstellen om duurzaam varen in Leiden aanzienlijk goedkoper te maken door de Raad zijn aangenomen. Zo maken we Leiden echt schoner en groener!

Deze raadsvergadering lag er een voorstel aan de Raad voor met nieuwe spelregels voor de Leidse bedrijfsvaart. Het voorstel van het college is onder andere bedoeld om een coherenter beleid te formuleren, een eerlijker speelveld te verwezenlijken en de spanningen en problemen die met enige regelmaat in de Leidse bedrijfsvaart en tussen de verschillende rederijen optreden te verminderen. Alhoewel wij niet de illusie hebben dat er nu voorgoed geen problemen meer zullen zijn, is GroenLinks erg blij dat het college het initiatief heeft genomen om meer helderheid en eendracht te verwezenlijken binnen de Leidse bedrijfsvaart.

De nieuwe spelregels van het college voor de Leidse bedrijfsvaart en rederijen wekten op sommige punten aanvankelijk wel veel onrust op. Met name de tariefstijging voor de ligplaatsen. Met name voor de elektrische bedrijfsvaart en de historische schepen zouden de prijzen van de ligplaatsen explosief toenemen. Zo veel, dat ondernemers niet langer een rendabele rederij zouden kunnen leiden. En dat zou zowel voor het Leidse milieu als de Leidse cultuur een enorme klap betekenen. De bestaande duurzame bedrijfsvaart zou verdwijnen en opnieuw vervuilend worden, terwijl Leiden eveneens afscheid zou hebben moeten nemen van een groot aantal belangrijke en kwalitatieve historische schepen.

Reden te meer voor GroenLinks om de tariefstijgingen voor deze vaartuigen terug te draaien. En dat is gelukt. Via een amendement van GroenLinks is het gelukt om de elektrische bedrijfsvaart in Leiden juist aanzienlijke korting te geven op de ligplaatsen. Op die manier stimuleert Leiden duurzaam varen, wat ons water en onze lucht veel schoner zal maken. Daarnaast is er een motie van GroenLinks aangenomen om ook het tarief voor de ligplaatsen van boten die door spierkracht worden aangedreven te verlagen. Of simpeler gezegd: ondernemers die roeiboten en kano's verhuren zullen ook een lagere prijs voor een ligplaats betalen, omdat zij bijdragen aan een duurzamer en schoner Leiden. Beide voorstellen van GroenLinks haalden tot onze blijdschap een ruime meerderheid en werden mede ingediend door CDA, SP, Partij voor de Dieren, D66 en Leefbaar Leiden.

Voor de historische vaartuigen is een vergelijkbaar succes geboekt. De raad was het er unaniem over eens dat de historische schepen en boten grote culturele waarde hebben en karakterbepalend zijn voor Leiden. Gezamenlijk drongen we er dan ook bij het college op aan om de historische vaartuigen geen tariefstijging maar juist een tariefkorting op te leggen. En ook dat is gelukt! Daarbij geldt overigens niet het oldtimer-principe zoals auto's die kennen, waarbij een vervoersmiddels slechts een bepaalde leeftijd hoeft te bereiken om als oldtimer te worden gezien. Bij historische schepen en boten moet de cultuurhistorische waarde onafhankelijk aangetoond zijn, voordat de tariefkorting gaat gelden. Ook op die manier houden we Leiden schoon en maken we onze stad duurzamer.

GroenLinks is erg blij dat de historische vaartuigen gekoesterd blijven en onze voorstellen zijn aangenomen om duurzaam varen goedkoper te maken. Op die manier beschermt Leiden effectief zijn milieu en zijn cultuurgeschiedenis.

Ashley North