Voor een spannende, aantrekkelijke, levendige en eigentijdse stad zijn kunst en cultuur van groot belang. Bij de begrotingsbehandeling in de gemeenteraad vorige week vroegen we hier dan ook uitgebreid aandacht voor. En met succes! Op voorstel van ons raadslid Walter van Peijpe gaat de wethouder zich inzetten voor een Kunstroute365 en krijgt het Cultuurfonds meer financiële steun.

De Kunstroute is één van de culturele hoogtepunten van het jaar. Het is een prachtig en altijd druk bezocht evenement waarbij kunstenaars, makers en kunstliefhebbers elkaar ontmoeten. Het is jammer dat het maar één weekend duurt! Daarom verzon Walter de Kunstroute365. Het idee is simpel: gebruik het hele jaar door de etalages van leegstaande winkelpanden in de binnenstad als expositieruimte voor Leidse kunstenaars of zelfs als tijdelijke ateliers. GroenLinks-wethouder Yvonne van Delft vond het een mooi idee en beloofde er samen met het Cultuurfonds en het Centrum Management mee aan de slag te gaan.

Het Cultuurfonds Leiden draagt sinds 2010 met succes bij aan een levendig Leids kunst- en cultuurklimaat met onder andere spannende culturele programmering. In het zogenaamde 'Handelshuis' werkt het Cultuurfonds samen met City Marketing en het Centrum Management aan de ontwikkeling van Leiden, stad van Ontdekkingen. Helaas stopte Fonds 1818 een aantal jaren geleden met de structurele subsidie aan het Cultuurfonds. Een nieuwe partner wordt helaas maar niet gevonden. GroenLinks vindt dat het Cultuurfonds wel wat extra financiële steun kan gebruiken. Daarom dienden we een voorstel in die door een grote meerderheid in de gemeenteraad werd aangenomen. In overleg met de partners in het 'Handelshuis' gaat de gemeente nu kijken of een deel van de toenemende inkomsten uit de toeristenbelasting naar het Cultuurfonds kan gaan.