Een versteende stad als Leiden snakt naar vergroening. Het college van B&W heeft duurzaamheid en vergroening dan ook hoog in het vaandel staan. In het beleidsakkoord zijn zelfs miljoenen euro's gereserveerd voor vergroening in de wijken. Een bijzondere uitdaging daarbij is het groen er ook ´s winters mooi uit te laten zien. Raadsleden Jos Olsthoorn en Marleen Schreuder zien een mogeljke oplossing in de MidWinterFire-struik en vroegen het college of ze er ook zo over denken.

In sommige wijken van Leiden is wel heel weinig groen te vinden. Met name in de Hoven en de Slaaghwijk valt het nog nauwelijks op dat de lente in aantocht is. Waar in en rondom de binnenstad de krokussen, narcissen en sneeuwklokjes uitkomen, ziet de omgeving er daar nog zeer winters en kaal uit.In hun schriftelijke vragen roepen Jos en Marleen dan ook op met name deze wijken aandacht te geven.

De struiken en beplanting die al wel in de Hoven en de Slaaghwijk te vinden zijn, zijn in de wintermaanden kaal. Een mooi alternatief is volgens onze raadsleden de MidWinterFire-struik. Deze struik is niet alleen kleurrijk in de lente, zomer en herfst, maar zelfs in de winter! Dan laat deze struik namelijk zijn fel gekleurde oranjerode twijgen zien. Het hele jaar door een feestje voor het oog én voor de leefomgeving dus. We hopen dan ook snel deze bijzondere struik terug te zien in het straatbeeld van de Hoven en de Slaaghwijk!