De gemeente Leiden heeft de afgelopen weken de begroting voor het komende jaar behandeld. Daarbij gaf ze gelukkig wederom aan ook komend jaar flink te zullen investeren in nieuwe woningen voor mensen uit de maatschappelijke opvang. Tegelijkertijd wilde het college echter € 200.000, dat voor dit doel bestemd was, gebruiken om een gat in de begroting te dichten. GroenLinks-duoraadslid Stéphanie Bakker heeft dit met grote steun van andere partijen weten te voorkomen.

De gemeente heeft een geldpotje dat speciaal bedoeld is om knelpunten op te lossen bij het uitvoeren van de plannen voor maatschappelijke opvang, zoals daklozenopvang en vrouwenopvang. Het is al jaren lastig om deze opvang goed te regelen. Mensen uit de opvang die eigenlijk klaar zijn om weer zelfstandig te gaan wonen, moeten daar vanwege het gebrek aan woningen op wachten.

Gelukkig wil de gemeente net als vorig jaar weer flink inzetten op het creëren van nieuwe woningen voor mensen uit de maatschappelijke opvang. GroenLinks Leiden vond het daarom zeer onhandig dat de gemeente nu juist dit extra geldpotje voor maatschappelijke zorg wilde gebruiken om een gat in de begroting te dichten, dat ontstaan is door een boekhoudkundige fout van het college. Duoraadslid Stéphanie Bakker liet daarom een aanpassing op het voorstel van de gemeente maken, waarmee de € 200.000 is veiliggesteld. Een mooi resultaat!