“ Gert-Jan Cornel

1 oktober 1959 - 10 januari 2022 ”

Met het overlijden van Gert-Jan verliest GroenLinks een betrokken lid, dat zich tot voor kort actief bleef inzetten voor zijn idealen. Hij was van grote betekenis voor vele initiatieven in de stad. Denk aan de Donut coalitie waar hij medeoprichter van was, zijn betrokkenheid en inspiratie voor het project VOOR&DOOR Leiden bij het oude V&D pand en toen het Nieuw Leids Bolwerk een voorzitter voor het participatieplatform zocht voor het energiepark, was hij graag aangeschoven.

Hij streed voor..

De tolerante, democratische en ondernemende stad. Mooie voorbeelden hiervan zijn het plannen van “Buurthouden”, of “Het welvaren van Leiden” in het herdenkingsjaar van Pieter de la Court. Hij vervulde leidende rollen met een enorme creativiteit en energie. Eerder was hij directeur van de Leidse Welzijnsorganisatie (LWO), en zette hij zich destijds ook op die manier in voor de stad en de vraagstukken die hem aan het hart gingen.

Sparringpartner én creatief sterk

Voor een aantal raadsleden was hij een belangrijke sparringpartner en inspirator. Hij wist historische waarden van GroenLinks én voorgangers te koppelen aan het hier en nu. Hij deelde zijn eigen analyse na de Tweede Kamerverkiezingen en riep op om als progressieve collega’s nóg twee jaar voort te bouwen: “Wij zijn GroenLinksLiberalen (en altijd meer dan radicaal, in verband met koers wijzigen en bepalen). Die rol hebben we altijd al gehad vanaf de tijd PSP. Wij zijn van richting geven, missie en visie”. Creativiteit was daarnaast voor Gert-Jan een groot goed.

GroenLinks

Gert-Jan maakte in de afgelopen jaren deel uit van het GroenLinks-bestuur binnen onze provinciale afdeling.  Afgelopen oktober vertelde hij, tijdens een bestuursdag, nog enthousiast over de Rainbow Warrior die de haven kwam binnenvaren na een actie bij Pernis tegen reclame voor fossiele brandstoffen. Ook zette hij zijn strategische kennis en kunde, nog tot ver in zijn ziekteperiode, in voor het Hoogheemraadschap.

Koninklijke onderscheiding

Afgelopen jaar mocht Gert-Jan een koninklijke onderscheiding ontvangen. Een voorrecht en genoegen voor ons allemaal. Zo bleek, door het groot aantal mensen die bekend waren met Gert-Jan. Bij deze uitreiking werd Gert-Jan als volgt omschreven:

“ Hij blijft een ras-optimist, bij hem is het glas altijd halfvol. Je kunt dat natuurlijk ook eigenwijs noemen. Ook al laat zijn conditie het nu niet meer altijd toe, hij doet nog altijd graag boodschappen. Lekker netwerken op de markt, of bij Albert Heijn. ”

Een waardig eerbetoon

Er is veel over Gert-Jan te delen, zoveel mooie herinneringen en belangrijke rollen die hij vervulde. Die herinneringen en inspiratie zullen blijven en hebben een bijzondere plek. Een speciale herdenkingspagina is aangemaakt voor iedereen die een mooie herinnering met Gert-Jan Cornel wil delen. Op deze pagina kun je tekst, foto, video en muziek achterlaten als eerbetoon.

Een wens van Gert-Jan was om in plaats van bloemen te ontvangen, dat er éen of meer bomen geplant konden worden om CO2-uitstoot te compenseren. Wil jij hier bijdrage aan leveren? Dan kan dit via Trees for All.

Bedankt voor alles Gert-Jan

Samen met zijn gezin, met zijn vrouw Katja, was hun huis een warm thuis voor velen.  Zijn energie, lach en levenslust zullen wij bij ons dragen. Wij wensen zijn gezin en dierbaren veel sterkte bij het verwerken van dit grote verdriet, van het gemis van een bijzondere man, Gert-Jan.

Wij zijn enorm dankbaar voor alles wat Gert-Jan voor ons én Leiden en mensen om hem heen heeft betekend. Wij gaan onze collega en vriend missen.

gert-jan