Landelijk is een zorgwekkend sterke stijging van het aantal klachten over jeugdzorg geconstateerd. Reden voor GroenLinks om te onderzoeken of ook in Leiden het aantal klachten groeit en het college te vragen om eventuele maatregelen.

Deze week bericht het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ) dat het aantal klachten over de jeugdzorg dit jaar sterk toeneemt. Waar over heel 2015 ruim 7400 cliënten klachten indienden en problemen aankaartten, staat de teller voor 2016 na slechts een halfjaar al op meer dan 6400 cliënten. Zoals het AKJ zelf stelt: 'Als deze sterke groei zich in de tweede helft van 2016 voortzet, dan zal er sprake zijn van een verdubbeling van het aantal unieke cliënten ten opzichte van 2015'.

GroenLinks is geschrokken van deze significante stijging in het aantal klachten. Het doel van de gedecentraliseerde jeugdzorg is wat GroenLinks betreft juist dat het kind en het gezin centraal komen te staan en dat de hulp persoonlijker, toegankelijker en meer op maat gesneden is. Een evidente groei in de klachten past niet in dat beeld.

Het is voor onze fractie te vroeg om te concluderen dat het aantal klachten in Leiden ook zo sterk is toegenomen. Immers, de lokale cijfers zijn nog niet openbaar gemaakt. Navraag bij het AKJ heeft echter opgeleverd dat alle gemeenten recentelijk deze gegevens over hun gemeente en regio hebben ontvangen.

Omdat GroenLinks zich onvermoeid inzet voor optimale omstandigheden voor jongeren, ouders en hulpverleners in de jeugdzorg, stellen wij op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde het college de volgende vragen:

  1. Heeft het college van Leiden inderdaad van het AKJ de cijfers ontvangen over het aantal klachten, problemen en vragen van jongeren en ouders in de jeugdhulp van Leiden en de regio? Zo ja, is het college bereid deze cijfers zo snel mogelijk te doen toekomen aan de raad?

Afgaande op de significante stijging van het aantal klachten in het landelijk beeld, kan met reden verondersteld worden dat deze groei zich ook in Leiden manifesteert.

  1. Stijgt het aantal klachten en probleemmeldingen ook in Leiden en de regio? Zo ja, hoe groot is dan deze groei (graag belichten per categorie: jongeren en ouders), in welke takken van jeugdhulp stijgt het aantal klachten het meest en hoe verklaart het college het groeiend aantal klachten in Leiden?

Het landelijk beeld laat zien dat de #1 klacht in de jeugdhulp spijtig genoeg (een negatieve) bejegening is. En dat terwijl voor goede hulp en begeleiding juist persoonlijke aandacht en wederzijds vertrouwen van uiterst groot belang zijn.

  1. Wat zijn in Leiden de belangrijkste klachten en de belangrijkste problemen die gesignaleerd zijn bij het AKJ?

  2. Als net als in het landelijk beeld bejegening de belangrijkste klacht is, hoe verklaart het college dat dan? En wat stelt het college dan voor om ervoor te zorgen dat er positieve stappen worden gemaakt op het gebied van bejegening, zodat jongeren en ouders zich vertrouwd voelen bij jeugdhulp?

  3. Overkoepelend: welke stappen is het college bereid te zetten om erop in te zetten dat de komende jaren het aantal klachten en probleemmeldingen in de Leidse jeugdzorg weer gaat dalen?

Ashley North