De afgelopen weken heeft het Leidse college verschillende culturele organisaties en instellingen benaderd om met hen te spreken over de bezuinigingen op de cultuursubsidies. Onder andere de cultuureducatie van BplusC, de amateurkunst en enkele festivals als Werfpop en het Film Festival zijn in de voorstellen het slachtoffer. Voor GroenLinks Leiden een goede reden om over de cultuurbezuinigingen een debat aan te vragen met verantwoordelijk wethouder Strijk. Volgens de fractie van GroenLinks zijn de bezuinigingen namelijk een onterecht harde klap voor de Leidse cultuursector. Daarnaast vindt de partij dat het college de keuzes voor de cultuurbezuinigingen onvoldoende onderbouwt en dat de gemeenteraad te weinig wordt betrokken.

De komende jaren zal wethouder Strijk €300.000,- per jaar besparen op de subsidies binnen zijn portefeuilles. Grootste pijnpunt volgens GroenLinks is dat de wethouder ervoor kiest alle bezuinigingen bij cultuur te halen. Cultuurwoordvoerder Alex Friso vindt dat daarmee de Leidse cultuursector onevenredig hard wordt aangepakt door de wethouder: “Strijk is niet alleen wethouder Cultuur, maar ook Economie, Toerisme en Bereikbaarheid. Hij heeft bij voorbaat al besloten deze sectoren te ontzien, terwijl daar jaarlijks miljoenen heen gaan. En nu moet de cultuursector het volle pond betalen”. Wethouder Strijk gaf in het debat toe dat hij niet de voorkeur heeft om bezuinigingen te zoeken binnen bijvoorbeeld toerisme en stadspromotie.

De wijze waarop het college nu bezuinigt, stuit GroenLinks tegen de borst. “Het college zou eerst een visie op bezuinigingen moeten hebben en dan het gesprek met de raad en de gehele cultuursector aan moeten gaan. Nu dreigen zowel de raad voor voldongen feiten te worden geplaatst als de organisaties die Strijk heeft aangeschreven om op te bezuinigen”, aldus GroenLinks-woordvoerder Friso.

In april zal de raad opnieuw het debat met elkaar aangaan over de cultuurbezuinigingen. GroenLinks vindt het noodzakelijk dat deze bespreking er komt voordat in juni de besluiten definitief genomen zullen worden. In de tussentijd zal de fractie van GroenLinks voorstellen uitwerken om de bezuinigingen op cultuur te verzachten, door te onderzoeken waar er binnen bijvoorbeeld stadspromotie en toerisme bezuinigd kan worden. Met de huidige plannen bezuinigt het college volgens GroenLinks te hard op de cultuursector.