Tijdens de commissievergadering van 23 juni werd er gesproken over het onderhandelingsresultaat tussen de gemeente Leiden en de NS. In die onderhandelingen is afgesproken dat de poortjes op Leiden Centraal Station dicht zullen gaan. De gemeente Leiden ontvangt eenmalig € 3 miljoen van de NS om te besteden aan het verbeteren van de fietsenstallingen. Ook introduceert de NS een gratis passagepas voor omwonenden en mensen die in de buurt van het station werken. GroenLinks blijft, vooralsnog als enige Leidse partij, tegen het sluiten van de poortjes op Leiden Centraal.

Daar heeft de partij meerdere redenen voor. Laat voorop staan dat ook GroenLinks agressie tegen NS-personeel, of tegen wie dan ook, verwerpt. 60 procent van het geweld tegen NS-personeel wordt veroorzaakt door zwartrijders. Het sluiten van de poortjes is dan ook een belangrijke stap van de NS om dat geweld tegen te gaan, zo zegt zij zelf. Nu is wat GroenLinks betreft het plaatsen van poortjes op alle plekken waar enige kans is op agressie niet de juiste oplossing. Maar als dat gebeurt, doe het dan goed. Op slechts 82 van de ruim 400 stations komen poortjes te staan, zodat zwartrijders makkelijk een ander station kunnen uitkiezen. In Leiden en omgeving zijn dat bijvoorbeeld de stations Leiden Lammenschans, De Vink en Hillegom. Bovendien zorgt de NS er met de introductie van de passagepas zelf voor dat er nog een extra mogelijkheid bestaat om zwart te rijden.

Een ander belangrijk punt is de drukte op het station. Nu de poortjes niet dicht zijn is het tijdens de spits al vaak dringen geblazen bij de poortjes. Grote opstoppingen zijn het gevolg. GroenLinks maakt zich zorgen dat die opstoppingen bij gesloten poortjes alleen maar verder zullen toenemen. Het bijplaatsen van extra poortjes, zoals de NS wil, biedt wellicht even wat ruimte. Maar de gemeente heeft grote plannen met het station en wil nog veel meer reizigers met de trein laten reizen. Nu al maken veel mensen gebruik van de mogelijke doorgang. Dat zal alleen maar meer worden als de plannen voor het stationsgebied van het college doorgang vinden en als het busstation naar de zeezijde verplaatst wordt.

Wat GroenLinks betreft zijn er dan ook betere opties. Zo zouden er incheckpaaltjes kunnen komen, of kunnen er poortjes op de perrons geplaatst worden. Op die manier blijft een vrije doorgang door de stationshal mogelijk. Andere Leidse partijen gingen, vaak met enige tegenzin, akkoord met het onderhandelingsresultaat tussen de gemeente en de NS. Het lijkt er daarom op dat de poortjes binnen afzienbare tijd dicht zullen gaan.