De Leidse afdeling van GroenLinks heeft vandaag de voorlopige kandidatenlijst bekendgemaakt waarmee het aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 wil meedoen. Vertrouwde gezichten worden geflankeerd door talentvolle en ambitieuze nieuwkomers. Op 29 november stellen de leden van GroenLinks Leiden de definitieve kandidatenlijst vast.

Lijsttrekker
De kandidatencommissie heeft Walter van Peijpe voorgedragen als lijsttrekker. Van Peijpe zit sinds 2010 in de Leidse gemeenteraad en is sinds begin 2016 fractievoorzitter. De kandidatencommissie omschrijft Van Peijpe als “het boegbeeld van GroenLinks Leiden” en roemt zijn grote netwerk in de stad en de positief-kritische stijl waarmee de huidige fractie de afgelopen jaren harmonieus heeft samengewerkt, zowel onderling als met andere partijen.

Vertrouwde gezichten, nieuwe talenten
Naast Walter van Peijpe keren ook enkele andere bekende gezicht terug op de voorlopige lijst van GroenLinks. Raadsleden Jos Olsthoorn en Ashley North worden net als de duoraadsleden Emma van Bree, Stéphanie Bakker en Alex Friso voor verkiesbare plekken voorgedragen. Aan hun zijde bevindt zich eveneens Gebke van Gaal, de hoogste nieuwkomer op de lijst (plek 4).

Voorlopige kandidatenlijst
Op de voorlopige kieslijst zijn zowel de groene als de sociale en vrijzinnige pijlers waar GroenLinks op rust goed vertegenwoordigd. Op 29 november verkiest de partij de definitieve kandidaten. De volledige top-20 van de voorlopige lijst bestaat uit:

1. Walter van Peijpe
2. Emma van Bree