Onze nieuwe fractievoorzitter Gebke van Gaal mocht vandaag gelijk aftrappen met haar inbreng bij de behandeling van de gemeentebegroting van 2020. Gebke: "Investeren in je kinderen is waardevol. Investeren in je dierbaren, vrienden, je relatie, jezelf, de medemens, allemaal waardevol. Investeren in je stad, is evenzo waardevol en schept geluk. En dat geluk, dat willen wij voor iedereen, wij van GroenLinks willen in Leiden dat iedereen meedoet en wij hebben het lef om te investeren, om de stad nog duurzamer en socialer te maken." Onze inbreng laat zien dat er al veel moois is en geeft aan welke plannen nodig zijn voor een socialer en duurzamer Leiden.

Voorzitter,

Vanochtend was het wedstrijdje aankleden, tanden poetsen en haren kammen. En het is bij ons altijd onduidelijk wie van de tweeling dan wint en helemaal klaar staat om naar school te huppelen. In een lekkere warme winterjas, met een goed gevulde broodtrommel en een prettige start van de dag. We hebben veel kleine gesprekjes, maar ook zinnen als: “dat is niet eerlijk” of “opschieten we zijn te laat” passeren wel eens de revue. Naast plezier op school wordt ook wel eens gepest. Als ouder begeleid je al deze processen, in goede tijden en slechte tijden met energie en liefde.

Dit college kijkt vooruit, en ver ook. Dit College blijft vooruitkijken. De horizon is niet alleen 2022, maar de horizon is ook 2030, 2040, 2050 en zelfs 2070. In al die jaren staan er grote veranderingen te wachten waar we op voorbereid willen zijn. En weet je wat: er zullen ongetwijfeld veranderingen aankomen, waar we misschien niet zo goed op voorbereid kunnen zijn.

Voorzitter, een van de moeilijkere ontwikkelingen op dit moment vindt plaats in het sociaal domein.

Sociaal Domein

De Jeugd kan niet wachten op hulp, de armoede verdwijnt niet met de noorderzon, schulden verdampen niet, Eenzaamheid is tergend, mensen in psychische nood kunnen niet 3 maanden op een psychiater wachten en dealen met alle stigmatisering. En onze vluchtelingen en statushouders: hoe zorgen we dat zij meedoen en dat nieuwsgierigheid en toenadering wederzijds is? Wat GL betreft zien wij 3 ontwikkelingen die nodig zijn in deze sector: compassie, versimpelen en samenwerken. Over compassie kan ik simpel zijn: wij zijn 1 stad, wij zijn er voor elkaar en zorgen dat iedereen mee kan doen, kleine of grote beurs, ziek of niet ziek, van om de hoek of duizenden kilometers verder weg. Compassie dragen we uit, vanuit mededogen, warmte en steun, naar elkaar en iedereen.

Ons tweede punt is versimpelen: Het sociaal domein is veelomvattend. En wij moeten zorgen dat alle onderdelen die in dit domein zitten een goede plek krijgen in de samenleving, voor de mensen die dat het hardst nodig hebben. Mensen die gebruik maken van de sociale regelingen hebben te maken met allemaal regeltjes, tegemoetkomingen, toeslagen, loketten, regelingen, heel veel verschillende mensen die ook hun best doen, formulieren, verplichtingen, , energierekeningen, leningen en ga zo maar door. Daar moeten we versimpelen en de bedrijfsvoering kant en administratielast moeten omlaag, middelen moeten snel en makkelijk bij de mensen komen die dat nodig hebben, zodat zij zo snel mogelijk ook mee kunnen doen net zoals wij hier. Het “anders werken” is in de dit domein dus ook belangrijke factor.

Ik wil toch ook nog even opmerken dat sommige onderdelen uit dit Sociaal domein zo zwaar, of zo aangetast zijn, dat dit college hier een taak heeft dit aanhangig te maken in Den Haag,  om ook hier tot de kern van de oplossing te komen.

Als derde aandachtspunt punt bij het sociaal domein heeft GL samenwerken: GroenLinks heeft veel respect voor onze wethouders die opereren binnen het Sociaal domein, zij nemen deze enorme klus op zich en zorgen dat stap voor stap er verbeterslagen plaatsvinden, dat er goed wordt samengewerkt, met andere gemeenten en vooral tussen professionals en met scholen, sportclubs, culturele instellingen en buurtgenoten enzovoort, voor onze bewoners. Die groepen die dat het meest nodig hebben weten zo stap voor stap ook waar ze aan toe zijn, en krijgen perspectief. Dat is wat ons te doen staat, samenwerken met alle betrokken partijen is hierin leidend.

Leiden, stad van vluchtelingen. GroenLinks wil de garantie hebben dat uitgeprocedeerde asielzoekers humaan opgevangen worden, ook als zij overgaan naar de LVV in Rotterdam. Daarom zouden wij graag monitoring ontvangen van het college. Waaruit blijkt dat voor iedere uitgeprocedeerde asielzoeker, een waardige oplossing is gevonden, en niemand op straat komt te staan. Daar dienen wij dan ook een motie voor in samen met de ChristenUnie.

Cultuur, kennisstad en economie

In het tweede jaar van deze coalitie worden veel plannen goed zichtbaar. Dat is gaaf en daar wachten we ook allemaal op.

Wat fijn is, is dat we na de winter onze hippe waterflesje kunnen vullen bij de eerste Watertappunten die binnenkort verschijnen in ons straatbeeld en dan al water drinkend de kunstroute 365 door de stad kunnen volgen. Hopelijk dat de winkelleegstand dan is opgelost in onze mooie binnenstad. Daarom dienen wij een motie in om in de Programmabegroting 2021 een effectindicator 'Percentage leegstand in winkels' op te nemen en roepen we de gemeente op om samen met Centrum Management Leiden en andere relevante partners, hier naar te kijken.

Om ook het oude en het nieuwe te blijven koesteren dienen wij samen met het CDA een motie in om ook het Hergebruik van de wederopbouw-kunst, kunst die in afgelopen decennia is weggehaald vanwege verbouwingen of sloop en die ligt opgeslagen, om deze wederopbouwkunst weer een plek in onze stad te geven. Wij kijken hier naar uit.

Groen

Een stad die groener en groener wordt. Dat was en is een van de prioriteiten van GroenLinks, en de groene ambitie zie je ook terug in de vele groen-projecten die door dit College zijn gerealiseerd, en opgestart.

De “Samen aan de Slag” projecten nemen een enorme vaart vooruit Er lopen nu ruim 1500 Samen aan de slag projecten, en we zijn nog niet klaar. En ook mooi om te melden is dat we al ruim 100 voetbalvelden klimaat-adaptief hebben gemaakt in deze stad, Én dat nog dit jaar wordt gestart met de aanleg van een tinyforest.

Om deze trend vooral door te zetten dient GroenLinks een motie in om klimaatadaptieve fietspaden te omarmen. Dit soort fietspaden zorgen voor meer groen, betere hemelwaterafvoer, en dus plezieriger voor fietser en omgeving. De fiets staat op 1 en blijft op 1.

Boven de grond dus veel goeds, maar onderwater gebeuren ook een heleboel spannende dingen, daar is ineens ongemerkt de vispopulatie zo verrijkt en vergroot, dat we dat meer willen zien: dus nog een motie van GroenLinks om een tweede visreservaat aan te wijzen, of het huidige reservaat uit te breiden.

Financiën

Het is oud-denken om te zeggen dat een overheid, de gemeente Leiden in dit geval niet efficiënt is. Wij herverdelen belastingen en creëren daarmee waarde voor de stad.

In de ideale wereld zijn investeerders in onze groene sociale kennisstad verantwoordelijk voor de uitstoot die zij genereren door het bouwen van panden, of door vervoersbewegingen die zij nodig hebben. Die ideale wereld daar werken we wat GroenLinks betreft naartoe.

Het financieel perspectief Duurzame stad is een mooi voorbeeld van naar de toekomst kijken. Deze loopt tot in ieder geval 2030, en krijgt ieder jaar een impuls van 3 miljoen euro, om ons weerbaar te maken tegen de klimaatverandering. Wat we precies gaan doen vanuit dit financieel perspectief ligt deels open en vergt lef om ook echt die transitie naar duurzaamheid vorm te kunnen geven. Dit is ook een oproep aan de oppositie om mee te denken en die lef ook te tonen.

De transitie van een stad als Leiden brengt ook met zich mee dat het “anders werken” binnen de gemeente een prominente rol verdient. Om alle veranderingen en uitdagingen het hoofd te bieden, is het terecht dat we naar de uitgavenkant kijken van de gemeentelijke organisatie, de administratielast, de schotten, en de logica in dit geheel. Wat GL betreft mag dit “anders werken” nog meer in de schijnwerpers worden gezet als voorwaarde om de complexe veranderingen ook vorm te kunnen geven en werkelijkheid te laten worden.

Duurzame Verstedelijking

Wie wil bouwen in Leiden, heeft te maken met een ambitieus college en een ambitieuze raad, die energieneutraal wil bouwen, en waar de 30% sociale woningbouw een prachtige focus is. En natuurlijk ook starters, studenten, senioren en alles daartussenin onze aandacht hebben. Gelukkig gaan we binnenkort met de commissie Duurzame Verstedelijking om de tafel om ambities, helderheid en betrokkenheid te bespreken. De enorme woningbouwopgave, vraagt om innovaties zoals houtbouw, vraagt om creatieve ideeën voor openbare ruimtes (zoals de Urban Sports waar GL onlangs voor pleitte) en die vraagt om betrokkenheid en goede huisvesting voor alle Leidenaren. Toch nemen we alvast een voorschot op die gesprekken, en dienen we samen met CU en PvdA een motie in, genaamd “huisje, boompje, beestje”, die ontwikkelaars vraagt om voor ieder huis dat zij bouwen (iedere voordeur) een boom in de stad te plaatsen. Zo maken we de stad nog groener, met frisse lucht, een plek voor iedereen. Voorzitter, ik zal morgen nog meer geïnspireerd hand in hand met mijn tweeling naar school lopen, trots op onze stad, vereerd dat we hier met zijn allen aan mogen bouwen en zorgzaam voor iedereen die hier vertoeft.

Dank u wel.