Aan het begin van dit nieuwe jaar kijken we graag nog even met je terug op 2015. We hebben bepaald niet stil gezeten! Hieronder hebben we onze belangrijkste successen voor je op een rijtje gezet. Ze kwamen allemaal tot stand dankzij voorstellen en initiatieven van GroenLinks. Wil je meer weten? Via het zoekveld op de site vind je op alle onderwerpen een toelichting.

Duurzaamheid en Milieu
• Het aanvragen van een omgevingsvergunning voor zonnepanelen wordt gratis.
• Er komen meer containers voor plastic afval dankzij het GroenLinks Meldpunt Volle Containers.
• De toegangspas voor ondergrondse afvalcontainers blijft gratis.
• Er komen extra maatregelen tegen vervuilende brommers en scooters en er wordt gewerkt aan een milieuzone voor deze vervuilers.
• Leiden gaat in gesprek met winkeliersafspraken over energiebesparing. Daarbij gaat het bijvoorbeeld over de winkeldeuren die urenlang open staan en de lichtvervuiling uit winkels.
• Leiden verbiedt de wensballon en stelde afgelopen jaarwisseling acht vuurwerkvrije zones in.
• Duurzaam varen wordt goedkoper. Milieuvriendelijke vormen van bedrijfsvaart, zoals elektrisch en door spierkracht aangedreven, krijgen een fikse tariefkorting op de ligplaats.
• Bij de grootschalige herhuisvesting van de ambtenaren worden er duurzaamheidseisen gesteld. Er wordt gekeken of  nieuwbouw dan wel verbouw de meest milieuvriendelijke optie is.

Groen in de stad
• Leidse bomen worden beter beschermd. De kap van bomen in De Kooi is tegengehouden en het aantal bomen in Leiden zal niet kleiner worden, zo heeft de raad besloten.
• Bij herontwikkeling van de openbare ruimte rondom de centrumroute wordt bestaand groen als uitgangspunt genomen. De gemeente gaat dus niet eerst meer volwassen groen snoeien en kappen om vervolgens nog onvolwaardige nieuwe bomen en planten terug te zetten. Zo behouden we niet alleen meer, maar ook kwalitatief hoogwaardiger groen voor onze stad.

Sociale zekerheid en zorg
• Taalcursussen worden toegankelijker voor arbeidsmigranten. De gemeente biedt de taalcursus actiever aan en zal de taalbehoefte van arbeidsmigranten beter in kaart gaan brengen.
• Duurzame arbeidsplaatsing is het uitgangspunt geworden wanneer mensen met een uitkering richting een baan worden begeleid.
• Er is 1,2 miljoen euro vrijgemaakt voor nieuw, overkoepelend jeugdbeleid. Voorzieningen voor de Leidse jeugd worden met dit geld te gemoderniseerd.
• Vanaf 2017 wordt substantieel meer jeugdzorg ingekocht bij kleine aanbieders en zelfstandigen. De jeugdzorg wordt hierdoor minder bureaucratisch, goedkoper en sluit beter aan bij de vraag van het kind zelf.
• Leiden gaat meedoen aan de landelijke pilot om kwetsbare jongeren zonder inkomen beter in beeld te krijgen en te begeleiden naar werk of school.
• Met ingang van september 2015 is er op voorstel van o.a. GroenLinks een onafhankelijk klachtenpersoon voor het sociale domein, waar iedere Leidenaar met klachten of suggesties over (jeugd)zorg en inkomen terecht kan.
• Sinds 1 december zijn er de hele winter genoeg opvangplekken voor iedere dak- of thuisloze die aanklopt bij de nachtopvang. De uitbreiding van het aantal slaapplaatsen is de hele winter gegarandeerd en er worden er niet alleen noodoplossingen getroffen als het meer dan twee dagen vriest.
• In de jeugdzorg, Wmo en de Participatiewet wordt ingezet op preventieve projecten uit de stad zelf om mensen zelfstandig te houden en weerbaar te maken.

Cultuur
• Het naoorlogse muurreliëf van de kunstenaar Lex Horn in het trappenhuis van het voormalige Biochemisch Laboratorium Clusius aan de Wassenaarseweg is gered van de sloop.
• De Raad nam een voorstel van GroenLinks aan om niet meer op (cultuur)subsidies te bezuinigen als er meevallers zijn uit het Gemeentefonds.
• Het budgetplafond van het JeugdCultuurFonds wordt dankzij GroenLinks verhoogd van 450 naar 600 euro per kind. Daardoor kunnen kinderen vaker met cultuur in aanraking komen.
• Leiden heeft sinds een paar maanden twee legale graffitiplekken. In twee Leidse fietstunnels kunnen Leidenaren genieten van deze kunst in de openbare ruimte.

Onderwijs en sport
• Het Roomburgerpark blijft groen. Geen uitbreiding van de sportvelden in het groene gebied dus.
• Ook rond zwembad de Vliet blijft het groen: geen bebouwing op de ligweide.
• Op verzoek van GroenLinks kunnen nu meer kinderen via combinatiefunctionarissen kennismaken met cultuur.

Stedelijke ontwikkeling
• De ruimte boven de nieuwe de parkeergarage onder de Lammermarkt wordt ingericht als een groen evenementenplein. De voetgangersoversteekplaats bij de Valkbrug wordt onderdeel van het Singelpark.
• Na de herinrichting van de Breestraat bleek het onmogelijk voor blinden en slechtzienden om de geleidestrook te kunnen volgen. Na onze melding heeft de gemeente deze geleidestrook opnieuw en beter aangelegd.
• Bij vervanging van de bewegwijzering van de Gemeente Leiden wordt gekeken naar gerecyclede materialen en zo duurzaam mogelijke producten.
• Op ons voorstel mag de stad zelf bepalen wat na de verhuizing van de ambtenaren de nieuwe functie van de begane grond van het stadhuis zal worden. De Leidenaars gaan over de toekomst van hun gezamenlijk huis!