GroenLinks Leiden maakt zich zorgen over of Leiden goed bereikbaar blijft voor voetgangers. Daarom stelt de partij vragen over het toenemende gebruik van kanalisatiestrepen, de vele zebrapaden die steeds meer weggevaagd zijn en de korte tijden dat stoplichten voor voetgangers op groen staan.

GroenLinks Leiden maakt zich zorgen over of Leiden goed bereikbaar blijft voor voetgangers. In Leiden komen namelijk steeds meer kanalisatiestrepen (zie foto’s 1, 2, 3). Het probleem met kanalisatiestrepen is dat deze aangeven waar de voetganger kan oversteken maar dat deze geen juridische status hebben. Oftewel: steekt de voetganger over zonder voorrang te hebben, dan zijn de gevolgen voor diezelfde voetganger. Het zebrapad heeft wel een juridische status: bestuurders zijn verplicht om voetgangers voor te laten gaan. Zebrapaden zijn vanzelfsprekend belangrijk voor wandelaars en verbinden verschillende gedeeltes van de stad met elkaar.

Uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland is gebleken dat de status van kanalisatiestrepen voor veel voetgangers en bestuurders onduidelijk is, waardoor zij niet goed weten of ze wel of niet moeten stoppen, zeker niet op het moment dat stoplichten uitvallen of zijn uitgeschakeld. De afgelopen maanden heeft GroenLinks geconstateerd dat steeds meer zebrapaden vervangen worden door kanalisatiestrepen. Een slechte ontwikkeling, wat GroenLinks betreft. Want juist de voetganger en de fietser, de meest milieuvriendelijke manieren van transport, moeten in onze stad voorrang krijgen.

Daarnaast heeft GroenLinks geconstateerd dat veel zebrapaden bijna weggesleten zijn. Hierdoor is voor automobilisten niet altijd goed zichtbaar waar een zebrapad ligt, wat gevaarlijke situaties op kan leveren (zie foto 4). Ten slotte zijn veel stoplichten voor voetgangers wel erg scherp afgesteld waardoor het voor mensen die slecht ter been zijn moeilijk is om binnen de tijd dat het licht op groen staat de straat over te steken. Daarom stelt GroenLinks Leiden de volgende vragen:

 

  • Is het college het met GroenLinks eens dat voetgangers, zeker in het centrum, zoveel mogelijk voorrang moeten krijgen op auto’s?
  • Hanteert de gemeente bepaald beleid waarbij zebrapaden vervangen worden door kanalisatiestrepen?
  • Waarom heeft de gemeente ervoor gekozen om, vooral op plekken waar nieuw asfalt ligt, zebrapaden te vervangen door kanalisatiestrepen?
  • Is het college op de hoogte van het grote aantal zebrapaden die inmiddels bijna weggevaagd zijn? Wat is de gemeente van plan om hieraan te doen?
  • Is het college op de hoogte van de regelmatig korte tijd dat een stoplicht voor voetgangers op groen staat? Wat is de gemeente van plan om hieraan te doen?