De gemeenteraad van Leiden heeft in de laatste raadsvergadering van 2015 een motie van GroenLinks aangenomen om vanaf 2017 meer jeugdzorg in te kopen bij kleine aanbieders. Een zeer belangrijk resultaat op weg naar meer maatwerk, persoonlijkere hulp en minder bureaucratie in de jeugdzorg!

GroenLinks diende de motie in tijdens de bespreking van de Transformatieagenda van het Sociaal Domein: de visie waarmee de gemeente Leiden een succes wil maken van de decentralisaties van de jeugdzorg, de Wmo en de Participatiewet. Sinds 1 januari 2015 zijn dit immers gemeentelijke verantwoordelijkheden geworden.

Raadslid Ashley North voerde namens GroenLinks het debat. Hij stond in het bijzonder stil bij de jeugdzorg. De komende jaren zal er voor miljoenen worden bezuinigd op jeugdzorg, iets waar GroenLinks een fel tegenstander van is. Daarom is het des te belangrijker dat Leiden tempo maakt met het goed invoeren van de jeugdzorg. En daarbij moet het uitgangspunt wat GroenLinks betreft zijn dat het kind centraal staat. Nu we als gemeente zelf de kans hebben om de jeugdzorg te organiseren, kunnen we niet langer wegkijken en moeten we echt overgaan naar meer persoonlijke hulp en maatwerk.

Volgens GroenLinks ligt de sleutel naar succes in de Leidse jeugdzorg bij meer kleinschaligheid. Daarom is het belangrijk dat er meer hulp ingekocht wordt bij vrijgevestigden en kleine aanbieders. Nu is dat slechts 3,7%! De rest van de jeugdzorg wordt verzorgd door grote instellingen. En dat terwijl kleine partijen juist een aantal belanrijke voordelen hebben.

Ten eerste hebben vrijgevestigden en kleine aanbieders vaak een stuk meer ruimte voor persoonlijke aandacht voor het kind en de ouders. Dat is cruciaal om zorg op maat en dus betere zorg te leveren. Met het kind centraal sluit de zorg beter aan op de vraag en voorkomen we onnodige bemoeienis en een overload aan hulp. Daarnaast vergroot het de keuzevrijheid van jongeren en hun ouders.

Ten tweede is de jeugdzorg van vrijgevestigden en kleine aanbieders vaak veel minder bureaucratisch. Op die manier kan de nodige hulp veel eerder en makkelijker geboden. Dat is belangrijk om problematiek niet onnodig groot te laten worden. Ten derde, en niet onbelangrijk, is jeugdzorg van kleine aanbieders vaak een stuk goedkoper. Zij maken immers minder overheadkosten. Dit is belangrijk, omdat op die manier de jeugdzorg voor iedereen betaalbaar blijft.

GroenLinks diende de motie samen met D66 en de Partij voor de Dieren in. Ondanks dat de SP-wethouder de motie ontraadde, stemde een meerderheid van de Raad met het voorstel van Ashley North in. Met als uitkomst dat er vanaf 2017 substantieel meer jeugdzorg bij vrijgevestigden en kleine aanbieders in Leiden en de regio ingekocht zal worden. Een prachtig resultaat op weg naar meer persoonlijke en dus betere jeugdzorg!

De motie in zijn geheel lezen? Dat kan hier.