“Het is onbegrijpelijk dat de provincie blijft vasthouden aan de veel te hoge verkeersprognoses en de feiten en eigen verwachtingen negeert”, aldus de voormalig plaatsvervangend directeur van de Directie Economie en Vervoer van de provincie Zuid-Holland, ir. Jaap van Meijgaarden. “Al tijdens de presentatie van de plannen twee jaar geleden in Leiden werd de gedeputeerde erop gewezen dat de prognoses achterhaald waren."

Deze uitspraken van Van Meijgaarden staan in het onderstaande persbericht van de stichting Behoud Rijnland. Daarin geeft van Meijgaarden aan dat de kosten van de Rijnlandroute vele malen hoger zullen uitvallen dan de baten.

De integrale tekst van het persbericht stichting Behoud Rijnland:

“Kosten Rijnlandroute fors hoger dan baten”

“Het is onbegrijpelijk dat de provincie blijft vasthouden aan de veel te hoge verkeersprognoses en de feiten en eigen verwachtingen negeert”, aldus de voormalig plaatsvervangend directeur van de Directie Economie en Vervoer van de provincie Zuid-Holland, ir. Jaap van Meijgaarden.

“Al tijdens de presentatie van de plannen twee jaar geleden in Leiden werd de gedeputeerde erop gewezen dat de prognoses achterhaald waren. Die prognoses zijn gebaseerd op het hoogste WLO- groeiscenario Global Economy (GE). In de Maatschappelijke Kostenbatenanalyse (MKBA) is naast dit maximale GE-groeiscenario ook het lage scenario Regional Communities (RC) doorgerekend. Dat lage scenario komt uit op een baten/kostenverhouding van 0,7, dus negatief. De aanleg van die weg kost dus meer dan hij oplevert. Dat gegeven is ten onrechte volledig buiten beschouwing gebleven bij de verdere besluitvorming”.

“De werkelijke ontwikkeling van het verkeer sinds 2006/2008 blijkt nog aanzienlijk beneden dit laagste scenario te liggen. De baten/kostenverhouding zal daardoor nog negatiever zijn dan volgens het RC-scenario. Dat klemt te meer omdat het hier gaat om een project dat op bijna 1 miljard Euro begroot is en een zware aantasting oplevert van de Ecologische HoofdStructuur en de waardevolle polders ten zuiden van Leiden. Door het hoge bedrag, dat voor de aanleg van de weg nodig is, worden voor de komende 20 `a 30 jaar vrijwel alle investerings- en onderhoudsmiddelen van de provincie vastgelegd, ten koste van andere projecten op het gebied van fietspaden, vaarwegen, groot onderhoud van wegen en aanleg van andere wegen. Onbegrijpelijk en onverantwoord. Het ergst vind ik nog dat de provincie in andere stukken helder in beeld brengt dat de feitelijke verkeersontwikkeling duidelijk onder het RC-scenario zit en dat de verwachting is dat er van groei vrijwel geen sprake meer zal zijn. In de recente Provinciale Structuurvisie van de provincie wordt dat bijvoorbeeld helder in beeld gebracht. Dat klemt te meer nu op alle overheidsniveaus bezuinigd moet worden, waarbij primaire functies van die overheden in het geding zijn”.

“Een belangrijk argument voor de aanleg van de Rijnlandroute zou zijn het door Leiden doorgaande oost-westverkeer. Een in 2007 gehouden kentekenonderzoek maakt duidelijk dat de omvang daarvan zo beperkt is dat dat absoluut geen reden kan zijn voor de aanleg van de Rijnlandroute. Recente verkeerstellingen van Leiden geven aan dat er sprake is van een afnemende verkeersdruk op de oost-westroutes, waardoor dat argument nog verder wordt ondergraven. Het wordt hoog tijd dat de provincie zich gaat herbezinnen, evenals de direct betrokken gemeenten”, aldus de verontruste ingenieur.