In de raadsvergadering van donderdagavond 18 juni heeft de gemeenteraad €1,2 miljoen vrijgemaakt voor de Leidse jeugd. Namens GroenLinks diende ik samen met mijn collega's van D66, SP en PvdA een motie in die het college oproept om nieuw overkoepelend jeugdbeleid op te stellen. Daarnaast herbestemde de motie het overgebleven budget t.w.v. €1,2 miljoen uit de reserve maatschappelijke voorzieningen voor de realisatie van dit nieuwe jeugdbeleid. Op die manier is er de komende jaren extra geld om de Leidse jeugd beter in haar belangen en behoeften te voorzien.

Ik ben zeer blij met het feit dat een meerderheid van de Raad steun uitsprak voor mijn motie. De afgelopen jaren heeft GroenLinks herhaaldelijk gepleit voor meer middelen voor jeugdvoorzieningen. Al jaren blijkt dat slechts 20-25% van de Leidenaren vindt dat er genoeg goede voorzieningen voor de Leidse jeugd zijn. Het is de hoogste tijd dat daar verandering in komt. De jeugd is de toekomst en verdient dan ook goede voorzieningen.

De meest recente Leidse Jeugdnota dateerde alweer van 2007. Sindsdien is er voor de jeugd veel veranderd. Zo is onder andere de jeugdzorg gedecentraliseerd, de alcoholleeftijd verhoogd en geldt vanaf komend lesjaar het studievoorschot. Dit college is van innovatie en GroenLinks helpt graag op het gebied van Jeugd daar een handje bij. Daarom hebben wij voorgesteld om snel nieuw overkoepelend jeugdbeleid op te stellen, zodat ook de Leidse jeugdvoorzieningen kunnen moderniseren en met de tijd mee gaan.

Om de daad bij het woord te kunnen voegen riep de motie van GroenLinks tevens op om €1,2 miljoen vrij te maken voor de uitvoering van het toekomstige jeugdbeleid. Dit geld is overgebleven van het budget dat bestemd is voor de bouw van een maatschappelijke voorziening aan de Middelstegracht. Ik ben heel blij dat de Raad ook instemde met het vrijmaken van dit budget. Nu blijft het niet alleen bij woorden, maar hebben we serieuze middelen om de Leidse jeugd de komende jaren echt goed te kunnen bedienen. Een lang gekoesterde wens van GroenLinks gaat in vervulling.

De komende tijd zullen college en Raad met de stad samenwerken om het jeugdbeleid te moderniseren en nieuwe plannen te ontwikkelen. GroenLinks zal zelf intensief hieraan bijdragen. Wij vinden het echter nog belangrijker dat hierin de stem van de jeugd zelf vertegenwoordigd is. Leidse kinderen en jongeren kunnen  dan ook zelf alvast ideeën opsturen naar de partij, via het e-mailadres leiden@groenlinks.nl, via twitter of via de Facebook-pagina van GroenLinks Leiden.

Beluister het fragment met Ashley North en wethouder van Gelderen op Sleutelstad over de € 1,2 miljoen voor jeugdbeleid hier.