"Wij staan voor een open en vrijzinnige  stad, met nu en in de toekomst een plekje voor iedereen. Daarin moet Lead in alle opzichten een voorbeeldproject zijn." Met die woorden kondigde raadslid Gebke van Gaal namens GroenLinks haar steun aan voor de Nota van Uitgangspunten voor Lead, het drie woontorens tellende bouwproject aan de Willem de Zwijgerlaan. Volgens Van Gaal biedt het project een uitgelezen kans om voor alle groepen Leidenaars aanzienlijke aantallen woningen toe te voegen. Ze toonde ook begrip voor zorgen van omwonenden en pleitte dan ook voor oplossingen die die zorgen wegnemen door het project echt toonaangevend en innovatief te maken.

Volgens de donderdagavond in de commissie Stedelijke Ontwikkeling besproken Nota van Uitgangspunten moet het project rond de 560 nieuwe woningen toevoegen, waarvan 25% sociale huur. Omdat Leiden een groot tekort aan betaalbare woningen heeft, is het belangrijk dat er voldoende bijkomen. Om het schaarse groen in en om de stad te sparen en CO2-emissie-reductie te bevorderen, is het daarbij van belang dat de daarvoor beschikbare ruimte slim gebruikt wordt. Op plekken waar dat kan, mag dat volgens GroenLinks en het collegeakkoord dan ook met hoogbouw.

Dat Lead uit hoogbouw bestaat, lijdt geen twijfel. De hoogste van de drie, in samenhang ontworpen woontorens, kan volgens de Nota van Uitgangspunten maximaal 115 meter worden. Zo´n zichtbaar gebouw zou, als het verrijst, hoe dan ook iconisch worden. Wat GroenLinks betreft moet het dan ook niet alleen in bouwhoogte een icoon zijn. Uitgangspunt is wat de fractie betreft dat het project toonaangevend is in duurzaamheid en energieverbruik, architectonische kwaliteit, een klimaatadaptieve, groene omgeving en inclusiviteit: in beginsel moet elke Leidenaar de kans hebben er te kunnen wonen.

Van Gaal toonde ook begrip voor de zorgen van omwonenden. Voor een deel zitten die in het aangezicht van de torens: reden om op te roepen de maximale diameter strikt vast te leggen en een ranke toren te garanderen. Ook de aan- en afvoer van verkeer zit een deel van de bewoners van aangrenzende wijken dwars. De beste manier om dat in te dammen is het zoveel mogelijk beperken van autobezit van nieuwe bewoners. Het aantal parkeerplaatsen in het project moet volgens GroenLinks strikt beperkt worden. En wie ervoor kiest in de torens te gaan wonen, kiest er daarmee ook voor geen parkeervergunning op straat te krijgen.