Het Muziekhuis aan de Middelstegracht blijft open. Samen met vele Leidenaren heeft GroenLinks hard gestreden om dit unieke gebouw voor de stad te behouden, toen sluiting dreigde. Na het deels onderbrengen van de concertprogrammering in Gebr. de Nobel is daarmee het voortbestaan van een aantal belangrijke onderdelen van het Muziekhuis en het daarin gevestigde poppodium Qbus gewaarborgd.

Begin 2015 werd duidelijk dat het College van plan was het Muziekhuis en Qbus te sluiten in verband met betalingsproblemen. Een nieuw bestuur kwam met een reddingsplan, wist de handtekeningen van 9000 Leidenaren binnen te halen en kon uiteindelijk de rest van de Raad overtuigen dat de faciliteiten in het Muziekhuis in ieder geval van grote waarde zijn voor Leiden. Voor de concertprogrammering zorgde het College voor -helaas beperkte- ruimte en budget in Gebr de Nobel. De oefenruimtes en opnamestudio’s werden uiteindelijk organisatorisch ondergebracht bij BplusC.

Het was nog wel de vraag hoe lang het Muziekhuis daadwerkelijk open zou blijven. Door een reorganisatie bij BplusC dreigde het Muziekhuis alsnog dicht te gaan. Dat zou het einde hebben betekend van een unieke combinatie van oefenen, opnemen, onderwijs en optreden voor Leids muzikaal talent. Tot de aangename verrassing van de fractie van GroenLinks blijkt in de recent gepresenteerde Toekomstvisie BplusC dat er toch een blijvende plaats is voor het Muziekhuis in de organisatiestructuur van BplusC.

GroenLinks is blij dat het Muziekhuis voor blijft komen in de toekomstplannen van BplusC en dat het gebouw in korte tijd volwaardig onderdeel van de organisatie is geworden. Het blijft jammer dat de combinatie van Muziekhuis en poppodium Qbus met een unieke cultuur van kruisbestuiving tussen concertprogrammeurs, muziekdocenten, enthousiaste vrijwilligers en beginnende bandjes er niet meer is. GroenLinks is er echter van overtuigd dat het nu behaalde resultaat gezien de politieke realiteit het hoogst haalbare was en is blij dat de inspanningen van de fractie toch de nodige vruchten hebben afgeworpen.