Elke seconde telt wanneer je wordt getroffen door een hartstilstand. Snel hulp krijgen is dan van levensbelang. De stichting Hartveilig heeft daarom een digitaal netwerk opgebouwd, dat de hulp aanzienlijk doet versnellen. GroenLinks en de VVD hebben met succes de gemeente gevraagd hieraan mee te werken.

Steeds meer mensen in Leiden zetten zich in om fatale gevolgen van hartproblemen te voorkomen. Steeds meer Leidenaars melden zich vrijwillig aan bij het initiatief 'Hartveilig' om als burgerhulpverlener opgeroepen te worden wanneer bij hun in de omgeving een acute vraag is naar reanimatie of defibrilatie. En steeds meer ondernemers schaffen een AED aan en registreren deze bij het digitale netwerk van Hartveilig, zodat er voor de hele stad een duidelijk en effectief overzicht ontstaat van waar deze levensreddende apparatuur te vinden is wanneer deze urgent nodig is.

GroenLinks en de VVD juichen dit fantastische maatschappelijke initiatief van harte toe. Het is prachtig dat individuen zichzelf organiseren om samen levens te redden. Volgens ons zou de gemeente met weinig moeite een grote bijdrage aan dit mooie initiatief kunnen leveren. Bijvoorbeeld door een voorbeeld te nemen aan Ermelo en andere gemeenten, die onlangs tot Hartveilige gemeente zijn verklaard. Daarom hebben GroenLinks en de VVD het college de volgende vragen voorgelegd:

1. Is het college bereid om, net als Ermelo en andere gemeenten, ernaar te streven om samen met de stad van Leiden een Hartveilige gemeente te maken?
  2. Is het college bereid om op korte termijn de reeds aanwezige AED's in gemeentelijke panden te registeren op het netwerk van Hartveilig en de stadspartners en gesubsidieerde instellingen te vragen dit voorbeeld te volgen, zodat de hulpverlening bij een hartstilstand in Leiden nog beter en sneller georganiseerd kan worden?

Vandaag (woensdag 21 september) heeft het college allebei onze vragen positief beantwoord. Het college is bereid om te onderzoeken op welke manier van Leiden een Hartveilige stad gemaakt kan worden en heeft daarom vandaag gesproken met Hartveilig en de RAV om zo de mogelijkheden voor verdere verbeteringen gezamenlijk te bekijken. Daarnaast is het college bereid om de gemeentelijke panden te registreren op het netwerk van Hartveilig. Naar aanleiding van het gesprek zal door Stichting Hartveilig wonen een offerte uitgebracht worden voor andere vervolgstappen. De raad zal hierover actief geïnformeerd blijven worden.

GroenLinks is erg blij dat de gemeente op deze manier van Leiden een hartveilige stad wil maken en kijkt uit naar de verdere vervolgstappen.

Hartveiligheid is iets wat ons allemaal aangaat. Iedereen kan zijn steentje bijdragen. Wil jij ook helpen? Meld je als vrijwilliger op http://heartsafeliving.com/burgerhulpverlening/ .