Er bestaan flink wat misverstanden over de twee geplande parkeergarages. In dit artikel krijg je antwoord op de meest gestelde vragen.

Wie zijn er eigenlijk voorstander van de twee garages?
1000 ondergrondse parkeerplaatsen extra. Zo staat de afspraak in het collegeakkoord uit 2010 tussen D66, VVD, CDA en SP. Daarmee was de uitkomst van het debat in de gemeenteraad bij voorbaat bepaald. Bovenstaande partijen stemden, in meer of mindere mate van harte, in met het plan om miljoenen euro’s te spenderen aan 1000 ondergrondse parkeerplaatsen. Ook de Leidse PVDA heeft altijd voor de komst van de garages gestemd. Onlangs kwamen zijn daar toch van terug. Zij willen nu eerst 1 garage bouwen in plaats van 2.

De 80 miljoen wordt toch terugverdiend?

Om de miljoenen (87-100 miljoen) voor de parkeergarages bij elkaar te krijgen worden allerlei potjes met spaargeld geplunderd. Geld dat wij de komende jaren ontzettend hard nodig hebben om de bezuinigingen op te vangen die mee komen bij de uitvoering van jeugdzorg, thuiszorg en AWBZ, om nog niet te spreken over de door dit kabinet wegbezuinigde hulp om werklozen weer aan een baan te helpen met opleiding of werkervaringsplaatsen. Kwetsbare mensen die onze steun hard nodig hebben de komende jaren. De collegepartijen van Leiden gokken erop dat de garages zo vol komen te staan dat we dit geld wel weer terugverdiend hebben tegen de tijd dat we het nodig hebben. Dat is gokken met gemeenschapsgeld. Helaas hebben we daar al veel te veel slechte voorbeelden van gezien de afgelopen jaren.

Er zijn veel te weinig parkeerplaatsen in Leiden. Of toch niet?
In tegenstelling tot wat de asfaltpartijen in Leiden de inwoners wil laten geloven, hebben we in Leiden een overschot aan parkeerplaatsen. Dit constateert het onderzoeksbureau SPARK. Als de parkeerder op straat goedkoper kan parkeren dan in de garage, zal die altijd kiezen voor een plek op straat. Dat is het grootste gevaar voor de bezetting van de garages, en als we op straat geen plaatsten schrappen zijn de garages dus al helemaal financieel volkomen onverantwoord. Zeker wanneer je ook nog in aanmerking neemt dat de bezoekersaantallen van garages de afgelopen jaren kelderen, zoals in dit onderzoek te lezen valt.
GroenLinks staat open voor het gesprek om die plaatsen op straat te schrappen, dat levert meer kwaliteit op van de openbare ruimte (blik van straat) en zorgt ervoor dat we tenminste nog enige kans hebben dat de miljoenen voor de aanleg van de garage weer zijn terugverdiend op het moment dat we dat geld zelf weer hard nodig hebben. Helaas werd eerder dit jaar onze motie om bij de opening van de garages ook echt 600 plaatsen van straat te laten verdwijnen niet gesteund.

Kunnen we het besluit nog terugdraaien?
Ja, dat kan. Een voorstel van GroenLinks heeft er voor gezorgd dat er geen vreemde boeteclausules in het contract voor de bouw van de parkeergarages zijn opgenomen. Dit betekent dat, wanneer de Leidse kiezer in maart bepaalt dat we deze garages helemaal niet willen, het nieuwe stadsbestuur de contracten kan opzeggen zonder aan bizarre boetes vast te hangen. Gewoon een nette vergoeding voor het reken- en tekenwerk dat al is gedaan en kappen met die garages. Leidenaren, het is aan jullie. Wat zou jij doen met 80 miljoen? Op 19 maart kun je dit laten weten. Wij zijn benieuwd naar uw keuze!

Wat wil GroenLinks wél met parkeren?
Het Stadsparkeerplan aan de Haagweg, waar je voor weinig geld kunt parkeren en door gratis busjes midden in de stad wordt afgezet, is het best gewaardeerde parkeerterrein van Leiden. Gelukkig hebben we ervoor kunnen zorgen dat het Stadsparkeerplan tot 2022 open kan blijven. Wat GroenLinks betreft opent het Stadsparkeerplan een tweede vestiging. Dat levert ook nog eens werkgelegenheid op! Tenslotte is er nog een prima alternatief voor de twee dure ondergrondse garages. Aan de zuidkant van Leiden kan de bestaande parkeergarage onder het ROC-Lammenschans met 450 parkeerplaatsen prima benut worden. Deze parkeergarage staat nu vrijwel altijd leeg.

Wat zou jíj doen met 80 miljoen?