Tijdens de afgelopen raadsvergadering debatteerde de Leidse gemeenteraad over de invoering van het betaald parkeren. De invoering daarvan staat gepland op 1 januari 2016, en GroenLinks is altijd voorstander van uitbreiding van betaald parkeren in Leiden geweest. Door een eerder voorstel van de PvdA en GroenLinks wordt er na invoering van betaald parkeren bezien of er parkeerplaatsen kunnen verdwijnen zodat wijken vergroend kunnen worden en er extra speelplekken in de wijken kunnen ontstaan. Ook zorgt invoering van betaald parkeren ervoor dat parkeerproblemen in de wijken rondom het centrum opgelost worden. Alleen in de wijk Haagwegkwartier Noord zullen de problemen blijven bestaan omdat een raadsmeerderheid een voorstel van GroenLinks niet ondersteunde.

Op dit moment ervaren de inwoners in bovengenoemde wijk veel parkeerproblemen omdat er geen parkeerrestrictie geldt en de wijk wel dicht bij het Leidse centrum gelegen is. Op zaterdagen kunnen bewoners hun auto niet kwijt. Dat probleem wordt door het college niet verholpen, de wijk valt in zone B2, waardoor bezoekers op zaterdagen gratis in de wijk kunnen parkeren. Daarom vroeg de wijkvereniging zelf om een strenger parkeerregime in de wijk: betaald parkeren op zaterdagen. Omdat GroenLinks het probleem herkent diende de partij een voorstel van die strekking in.

Helaas koos een ruime meerderheid van de Leidse gemeenteraad ervoor om het voorstel van GroenLinks niet te steunen. De wijk Haagwegkwartier Noord blijft daarom in zone B2 vallen, waardoor bezoekers op zaterdagen gratis in de wijk kunnen parkeren. Dit besluit is extra opmerkelijk omdat meerdere partijen de zorgen van de bewoners wel begrepen. Zo verklaarde de SP dat “GroenLinks en de SP het eens zijn”, en verklaar de PvdA “principieel voor maar procedureel tegen” het voorstel van GroenLinks te zijn. De tegenstanders willen de evaluatie en tellingen afwachten. Een teleurstelling, omdat de raad er op deze manier voor kiest om een bestaand probleem niet direct op te lossen.

Het college zal in de gaten houden of de parkeerproblemen in de wijk niet nog meer toenemen en indien nodig alsnog betaald parkeren op zaterdagen in de wijk invoeren. GroenLinks verwacht dat dat snel na 1 januari 2016 het geval zal zijn.