Elektrische auto

Plaatsen laadpalen elektrisch vervoer moet sneller

Elektrisch vervoer is een belangrijk hulpmiddel om Leiden leefbaarder en duurzamer te maken. Toch hebben veel Leidenaren in hun buurt nog geen toegang tot een laadpaal voor de elektrische auto en is de wachttijd voor het plaatsen van een laadpaal lang. Daarom kaartte GroenLinks-raadslid Hester van Kruijssen het probleem vorige week aan bij de burgemeester en wethouders.

Elektrisch vervoer is schoon, stil en zuinig. Het is daarmee een belangrijk hulpmiddel om Leiden leefbaarder en duurzamer te maken. Toch hebben veel Leidenaren in hun buurt nog geen toegang tot een laadpaal voor de elektrische auto. En als ze de laadpaal aanvragen, moeten ze lang wachten voor die is geplaatst. Dit moet sneller kunnen, dacht GroenLinks-raadslid Hester van Kruijssen. Ze kaartte het probleem vorige week aan bij de burgemeester en wethouders.

De gemeente Leiden streeft ernaar om elke Leidenaar binnen 350 meter van zijn of haar woning toegang te bieden tot een openbare laadpaal voor elektrische auto’s. Dat streefdoel is echter nog niet bereikt. Momenteel zijn er Leidenaren met een elektrische auto die nog tien minuten moeten fietsen naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Wanneer zij vervolgens een aanvraag indienen voor een laadpaal in de buurt duurt het minstens achttien weken voor die geplaatst is. Een tijdelijke oplossing in de vorm van elektrische kabels vanuit het huis naar de elektrische auto is in Leiden niet toegestaan.

Wij vinden dat het faciliteren van elektrisch rijden van groot belang is om Leiden duurzamer te maken. De gemeente zou proactief moeten zijn in het plaatsen van laadpalen. Deze lange wachttijden zijn daarbij onwenselijk. Daarom besloot raadslid Hester van Kruijssen om dit probleem aan te kaarten bij de burgemeester en wethouders via schriftelijke vragen. Hester vraagt hen of de gemeente al bezig is om laadpalen te plaatsen op plekken waar bewoners zelf nog geen aanvraag voor hebben ingediend en zo ja, of de gemeente die plekken strategisch gekozen heeft. Ook vraagt ze wanneer de gemeente denkt te bereiken dat alle wijken voldoende gedekt zijn qua laadpalen. Wordt er ook rekening gehouden met laadpalen in ondergrondse parkeergarages en bij garages van appartementencomplexen? En kan de aanvraag- en plaatsingstermijn voor laadpalen niet wat korter?

Het stadsbestuur zal de vragen van Hester binnen enkele weken beantwoorden.