Dit weekend liet minister Asscher zich hard uit over de zogenaamde payroll-constructie waarmee nog altijd veel gemeenten werknemers in dienst nemen: inhuur van medewerkers die onder contract staan bij een extern bedrijf. Payrolling is daarmee een constructie die het voor o.a. gemeenten makkelijker maakt om mensen na werkzaamheden weer te ontslaan, lagere lonen uit te keren en mindere arbeidsvoorwaarden te bieden. Terwijl de Rijksoverheid volledig stopt met het gebruik van payrollers, maken juist veel gemeenten gebruik van deze goedkope manier om medewerkers in te huren. In de ogen van GroenLinks een kwalijke ontwikkeling. Juist de overheid zou, ook op lokaal niveau, het goede voorbeeld moeten geven door gelijke lonen en arbeidsvoorwaarden voor gelijk werk te hanteren.

GroenLinks ziet in de payroll-constructie vooral grote nadelen voor werknemers. De payrollers werken met grotere sociale onzekerheid dan hun collega's in vaste dienst. Via deze vorm van inhuur ontduiken werkgevers immers de cao's die voor werknemers in vaste dienst wel gelden. Zo ontstaat ongelijkheid op het gebied van lonen, ontslag en arbeidsvoorwaarden tussen payrollers en vaste medewerkers. GroenLinks vindt dat goede werkgevers, wat juist de gemeenten zouden moeten zijn, zich niet daartoe moeten verlagen. In plaats daarvan vindt GroenLinks dat zij moeten opkomen voor een goed arbeidsklimaat, waar iedereen gelijke kansen en gelijke waardering krijgt. En waar structureel werk wordt uitgevoerd via structurele arbeidsplekken.

Veel gemeenten bieden weinig inzicht in het gebruik van payroll-constructies. GroenLinks zou hier graag meer transparantie zien, bijvoorbeeld als het gaat om de gemeente Leiden. Daarom stellen wij, op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde, het college de volgende schriftelijke vragen:

1. Hoeveel medewerkers zijn in de afgelopen 4 jaar tot nu via een payroll-constructie werkzaam (geweest) bij de gemeente Leiden? Hoe groot is het aandeel van deze payrollers in de uitvoering van structureel werk en in het totale medewerkersbestand van de gemeente Leiden? Beantwoording graag per jaar uitgesplitst.

2. Hoeveel medewerkers zijn in de afgelopen 4 jaar tot nu via een payroll-constructie werkzaam (geweest) bij gemeentelijke deelnemingen van Leiden? Hoe groot is het aandeel van deze payrollers in de uitvoering van structureel werk en in het totale medewerkersbestand van de gemeentelijke deelnemingen? Beantwoording graag per jaar uitgesplitst.

3. Is het college het met de fractie van GroenLinks Leiden en minister Asscher eens dat voor iedere medewerker van de gemeente Leiden en van gemeentelijke deelnemingen gelijke arbeidsvoorwaarden moeten gelden?

3.1. Zo ja, is het college dan net als GroenLinks van mening dat de gemeente Leiden daartoe niet medewerkers via de payroll-constructie moet inhuren maar voor structurele werkzaamheden gewoon structureel werknemers zelf in dienst moet nemen?

3.1.1. Zo niet, welk beleid voert de gemeente Leiden dan om de arbeidsvoorwaarden van medewerkers met een payroll-constructie gelijk te trekken met werknemers in vaste dienst? En hoe voorkomt de gemeente dan sociale onzekerheid en de vorming van twee, ongelijke klassen binnen de ambtenarij?

4. Is het college bereid om het gebruik van payroll-constructies bij de gemeente Leiden en gemeentelijke deelnemingen, zeker als het gaat om structureel werk, af te bouwen om vandaaruit uiterlijk in 2016 het gebruik van de constructie door de gemeente geheel af te schaffen?

Ashley North
GroenLinks