Afgelopen week bleek het maar weer eens uit een studie in Nature: tweetakt- en viertaktscooters zijn enorm vervuilend. Één zo’n scooter kan 2700 maal vervuilender zijn dan een bestelbus. Je kunt als fietser eigenlijk beter langs een rij vrachtwagens fietsen, dan achter een brommer aanrijden. Volgens het onderzoek zal het aandeel in de luchtverontreiniging van vervuilende scooters in 2020 groter zijn dan die van al het andere straatverkeer samen. GroenLinks Leiden stelde in 2013 voor om een Leidse slooppremie in het leven te roepen. Zo’n slooppremie, die al bestaat in andere gemeenten, moet ervoor zorgen dat eigenaars van vervuilende scooters sneller overstappen op een milieuvriendelijker vervoersmiddel zoals een elektrische scooter of een fiets. Op die manier kan de luchtkwaliteit in Leiden, die op plekken zoals de Hooigracht en de Churchilllaan zeer slecht is, snel verbeteren.

Fragment uit het artikel in de Volkskrant: “De tweetaktscooter is een nog grotere vuilspuiter dan gedacht. Scooters met dit ouderwetse type motor - herkenbaar aan het knetterende geluid - zijn tot duizenden malen vuiler dan een moderne bestelbus. Een ban op tweetakt zou in stedelijke gebieden lokaal tot een enorme verbetering van de luchtkwaliteit kunnen leiden, blijkt uit een studie in Nature.” Op basis van dit artikel en het onderzoek in Nature stelt GroenLinks de volgende vragen aan het college:

  1. Is het college op de hoogte van de studie waar verslag van is gedaan in Nature?
  2. Wat vindt het college van de onderzoeksresultaten?
  3. Hoeveel scooters en brommers zijn er in de gemeente Leiden?
  4. Kan het college een inschatting maken hoeveel van die scooters/brommers een tweetakt- of viertaktmoter hebben?
  5. Is het college bereid om tweetakt- en viertaktscooters/brommers te weren uit de Leidse binnenstad, bijvoorbeeld door het instellen van een milieuzone voor brommers/scooters?
  6. Is het college bereid om een slooppremie of omruilprogramma, zoals eerder bepleit door Bovag en GroenLinks Leiden en ingevoerd in de gemeenten Rotterdam en Den Haag, in het leven te roepen?
  7. Is het college bereid om in samenspraak met Bovag zo’n slooppremie te realiseren?
  8. Heeft het college nog andere plannen om dit gevaar voor de gezondheid van Leidenaren te beteugelen?