GroenLinks snapt goed dat bewoners graag op hun vertrouwde stek te blijven. Bovendien zit er een mooie filosofie achter de huidige inrichting van het Witte Singel-Doelencomplex: het mengen van functies in de binnenstad, waardoor studenten en bewoners elkaar ontmoeten in een levendig stukje stad. Daarom hebben we in het verleden voorstellen gedaan voor een terugkeergarantie voor huidige bewoners en het behoud van een woonfunctie op het nieuwe complex, waarvan dat laatste voorstel ook aangenomen werd.

Bewoners blijven

Door de stap van de universiteit kunnen de bewoners in hun huidige woning blijven. We hopen dat de universiteit wel doorgaat met plannen om deze faculteit in de binnenstad toekomstbestendig te maken, zodat verschillende groepen Leidenaren elkaar hier blijven tegenkomen en de zichtbare aanwezigheid van de universiteit, die niet in alle universiteitssteden meer vanzelfsprekend is, behouden blijft.

Straks een groene campus?...!

In de plannen van de universiteit tot nu toe, zagen we ook kansen om het versteende stuk stad rond de faculteit Geesteswetenschappen een groene impuls en nieuwe inrichting te geven. Het zou een nieuw, openbaar toegankelijk stuk Singelpark worden.

Wat GroenLinks betreft gaan universiteit, gemeente en Vrienden van het Singelpark gewoon door met de samenwerking om de route van het Singelpark hier compleet te maken. Zo kan hier een nieuw, toekomstbestendig stukje stad ontstaan, toegankelijk voor alle Leidenaren, met een zichtbare, aanwezige en betrokken universiteit.

(Foto: doelencomplex.nl)