Als bestuurslid kun je soms wel wat input en inspiratie gebruiken. Het kwam daarom erg goed uit dat we op 25 mei met het nieuwe bestuur naar de bestuursledendag van GroenLinks Landelijk konden.

Na een kopje koffie en een inleiding door onze nieuwe landelijke voorzitter, Katinka Eikelenboom splitsten we ons op. Voor ons, als een van de G7 (de zeven grootste GroenLinks afdelingen) was er een speciaal programma. Dat maakte ons alleen maar nederig, want met onze 680 leden zijn we daar de kleinste. Utrecht heeft er bijvoorbeeld 2400.

Het was geen dag waarop we de waarheid vanuit boven over ons uitgestort kregen. Al eerder had landelijk ons gevraagd waar de aandacht naar uit zou moeten gaan, en we hebben over deze onderwerpen goede gesprekken gehad met collega's van andere afdelingen, en veel van ze kunnen leren. Uiteraard zijn er ook contactgegevens uitgewisseld, want een dag is veel te kort om alles te bespreken.

Het grootste deel van de dag verdeelden we op basis van bestuursfuncties over de zalen. Interessant genoeg merkten we later dat er toch veel van dezelfde onderwerpen aan bod zijn gekomen. Vanuit alle functies is er interesse om meer te kunnen bieden voor actieve leden of leden die actief willen worden. Tevens wil iedereen graag de diversiteit binnen de afdeling vergroten.

Voor dat laatste onderwerp kwam het goed uit dat Tamara Keers, de projectleider inclusiviteit, de dag afsloot. Zij wees ons er onder andere op dat het veel genoemde bezwaar om juist naar iemand toe te stappen die er "anders" uitziet begrijpelijk is, maar dat je het toch maar gewoon moet doen.

We hebben als bestuur al een aantal concrete actiepunten opgesteld naar aanleiding van deze dag. Daar horen jullie binnenkort meer over!

Mocht jij nou tips of suggesties hebben voor ons bestuur? Laat het dan weten via bestuur@groenlinksleiden.nl.

Door: Gerard Krol