Op woensdag 19 september had GroenLinks Leiden de Opening van het Politiek Seizoen. De avond begon met het voorstellen van Ashley North als de nieuwe fractievoorzitter van GroenLinks Leiden. Ashley wordt in deze nieuwe uitdaging volledig gesteund door zijn fractie. De acht fractieleden hebben veel zin om samen door te gaan en Leiden een nog betere stad te maken.

De rest van de avond stond in het teken van De Beweging. GroenLinks heeft het vaak over De Beweging. De bijeenkomst van afgelopen woensdag draaide om de vraag wat die beweging nou eigenlijk is. Wat kan De Beweging betekenen voor Leiden? Welke idealen zijn hierbij belangrijk? Hoe kan De Beweging gekoppeld worden aan de waarden van GroenLinks? Al snel ontstonden er levendige gesprekken over deze vragen. Ze werden geplaatst in het kader van lokale issues, maar ook gekoppeld aan mondiale ambities. Tijdens deze gesprekken werd ook even tijd gemaakt voor een intermezzo in de vorm van wethouder Yvonne van Delft.

Yvonne kwam vertellen over haar eerste honderd dagen als wethouder. Hoewel ze lange dagen maakt en het af en toe zoeken is de naar juiste balans, geniet ze zeer van het wethouderschap. Er heerst een erg goede sfeer binnen het College en Paul en Henri zijn gewoon part of the girls. Yvonne mag zich bezighouden met ontzettend interessante uitdagingen, zoals het samenbrengen van het cluster economie met het cluster werk en inkomen of het stimuleren van kunst in de openbare ruimte en nog veel meer. Yvonne vond het erg leuk om te kunnen vertellen wat ze de afgelopen maanden heeft gedaan, maar ze gaf ook aan vooral vooruit te willen kijken naar al het moois dat nog komen gaat.

Nadat Yvonne verteld had over haar werk, werden de gesprekken over De Beweging hervat. Zelfs nadat was aangegeven dat de tijd om was, waren de gesprekken nog lang niet ten einde. Het was een avond vol ideeën en verschillende perspectieven. Met al deze ideeën kan de visie voor GroenLinks Leiden voor de komende jaren worden vormgegeven. Een visie die de afdeling gezamenlijk kan uitdragen.

Uit de fractie, vanuit de wethouders en vanuit de afdeling blijkt dat GroenLinks Leiden er zin in heeft. Er liggen prachtige ambities voor de afdeling en voor de stad en daar gaan we voor.

Mocht je nog ideeën of suggesties hebben voor de Beweging? Deze kun je uiteraard altijd mailen aan bestuur@groenlinksleiden.nl

Door: Nina Vlemmings