De bezuinigingen op de Leidse cultuursector blijven niet zonder gevolgen. Dat blijkt uit de tussentijdse evaluatie van de cultuurnota, het gemeentelijke cultuurbeleid 2012-2018, die is besproken in de commissie W&M van de Leidse gemeenteraad. GroenLinks vraagt om uitleg van D66-wethouder Robert Strijk, die altijd volhield dat de bezuinigingen de ambities niet in gevaar zouden brengen.

Uit de evaluatie blijkt dat de cultuursector kampt met een groot gebrek aan structurele financiering. Hierdoor hebben nieuwe culturele initiatieven vaak een kort bestaan en blijft het volgens de evaluatie te vaak bij “incidenten”. Beeldende kunst komt er in het bijzonder bekaaid vanaf en er worden kansen gemist op het gebied van kunst in de openbare ruimte. De verwachting is dat de problemen de komende jaren groter zullen worden, aangezien reserves opraken en landelijke fondsen zich terugtrekken uit de financiering van de Leidse cultuursector.

Bezuinigingen brengen Cultuurnota in gevaar
Het huidige college heeft bij haar aantreden in 2014 besloten, naast al aangekondigde landelijke cultuurbezuinigingen, nog eens extra te bezuinigen op subsidies. D66-wethouder Strijk besloot "zijn" deel van de bezuinigingen volledig bij Cultuur te leggen. “Dat heeft de wethouder in overleg met de sector proberen te doen, maar nu komen dus wel de beleidsdoelstellingen uit te Cultuurnota in gevaar”, aldus Alex Friso, duoraadslid en Cultuurwoordvoerder van GroenLinks.

"Het is heel simpel.", vervolgt Friso, "Strijk zal moeten aantonen hoe hij, ondanks het geldgebrek, de ambities uit de cultuurnota waar gaat maken. De raad heeft deze niet voor niets in overleg met de cultuursector vastgesteld". GroenLinks gaf voor een belangrijk deel vorm aan de nota waarin het huidige cultuurbeleid werd vastgelegd. “We geloven echt in cultuur als drijvende kracht achter vele positieve ontwikkelingen in de stad, maar dat betekent ook dat je moet durven investeren. Als je dat niet wil, moet je daar eerlijk over zijn en helder aangeven wie en wat daaronder lijden”, aldus Friso.

GroenLinks steunt kunst- en cultuursector
“Het liefst zien wij de bezuinigingen teruggedraaid. Maar intussen bekijkt GroenLinks graag wat we dan wél voor kunstenaars kunnen betekenen”, vertelt Friso. Zo kwam zijn partij voor de zomer al met een motie die de mogelijkheden voor tentoonstellingen moet vergroten en wil de fractie naar aanleiding van de evaluatie van de Cultuurnota kijken hoe kunstenaars beter geholpen kunnen worden bij praktische vragen en het zoeken naar partners en financiers. Uiteindelijk moet er volgens GroenLinks meer geïnvesteerd worden in de ontwikkeling van talentvolle makers. “Als je geen ruimte biedt om te experimenteren, is de kans groot dat de volgende Rembrandt in een callcenter belandt”, aldus Friso.