Stichting VoorleesExpress houdt zich bezig met de ontwikkeling en verbetering van de VoorleesExpress methodiek. Hierbij zorgen zij dat de meest actuele kennis op het gebied van lezen wordt verwerkt in de programmaopzet. Stichting VoorleesExpress is gevestigd in Utrecht en heeft drie vaste medewerkers in dienst. De stichting werkt samen met een groot netwerk aan partners, bedrijven en zelfstandigen.

Ons doel

De ambities zijn verrijkt met bijzondere verhalen van vrijwilligers die teruggaan naar het gezin waar ze jaren geleden voorlazen. Hoe staat het ervoor met het gezin, hoe doen de kinderen het op school en welke rol speelt voorlezen nu in het gezin?

• We hebben altijd een duidelijk beeld van de thuisomgeving en -situatie wanneer we een kind willen ondersteunen.
  • Alle kinderen in Nederland worden al vanaf hun geboorte gestimuleerd in hun taalontwikkeling.
  • We slagen erin om een divers netwerk rondom een kind te mobiliseren als extra ondersteuning nodig blijkt.
  • We zetten ons samen met onderwijsprofessionals en ouders in voor een stimulerende thuisomgeving.
  • We bereiken meer gezinnen met een Nederlandse achtergrond.
  • We leggen de norm voor ouders niet te hoog en rekenen hen niet af op hun taalniveau, maar kijken naar de mogelijkheden.
  • Kinderen die thuis opgevoed worden in een andere taal zijn trots op hun thuistaal.
  • Mannen spelen een belangrijke rol in de taalontwikkeling van een kind.
  • We kijken met aandacht naar wat een gezin nodig heeft en sluiten door een brede gezinsaanpak aan op hun behoefte en mogelijkheden.
  • Als we kinderen en ouders samen goed willen ondersteunen, moeten we ons slim organiseren en goed communiceren

Vriend worden van Stichting VoorleesExpress

De organisatie is altijd op zoek naar ‘’extra handen’’. Bekijk hier de mogelijkheden om mee te doen. Dat kan als vrijwilliger, bedrijf of met een donatie.