Cultuurhuis

Om de vele wensen samen te brengen is gekozen om alles onder te brengen in één ‘cultuurhuis’, het oude K&O-pand aan de Hazewindsteeg, vlak naast de Leidse Schouwburg.

In het nieuwe ‘cultuurhuis’ is ruimte voor een moderne muziekschool, oefenruimtes, een concertzaal, horeca en een gezellige binnentuin. Ook de gebruikers van het Muziekhuis, waaronder Hothouse en De X kunnen meeverhuizen naar het nieuwe pand.

Effect van muziek

Muziek maakt ons vrolijk, geeft ons troost, laat ons dansen en nog veel meer. Daarom is het belangrijk om al heel jong kennis te maken met muziek, om ernaar te leren luisteren en om het samen te leren spelen. En dus is muziekles essentieel voor de ontwikkeling van onze kinderen en jongeren. Terecht wordt muziekeducatie door de gemeente vormgegeven en gefinancierd.

BplusC muziekonderwijs

Al jaren wordt er muziekles gegeven in de Muziekschool aan het Rapenburg. In het Muziekhuis aan de Middelstegracht zijn ook oefenruimtes en studio’s en ook in verschillende wijken en op scholen organiseert BplusC muziekonderwijs. BplusC is sinds 2008 verantwoordelijk voor.

De toekomst van muziek

GroenLinks vindt de toekomstige veranderingen een noodzakelijke en goede keuze. Hoe jongeren en kinderen muziek maken en beleven verandert continu. Moderne, duurzame huisvesting en de voorgestelde vernieuwing van muziekeducatie geeft BplusC de kans om met de tijd mee te gaan. Én om iedereen van de stad te kunnen bereiken.  Daarnaast geeft het BplusC de kans om in het nieuwe ‘cultuurhuis’ samen te gaan werken met de Leidse Schouwburg, de gebruikers van het huidige Muziekhuis en andere muziekscholen in Leiden en om toegankelijker te worden, met mooie uitvoeringen en concerten.

Cultuur vormgeven doen we samen

In de raad stemde een groot merendeel voor de plannen van onze wethouder Yvonne van Delft voor het nieuwe ‘cultuurhuis’. Naast GroenLinks stemden alle partijen, op één na, voor. De eerste ideeën moeten nu door de gemeente samen met BplusC en de andere ‘muziekpartners’ worden uitgewerkt. Dit wordt een uitdaging en gaat ongeveer een jaar duren. Een uitdaging niet alleen voor de gemeente maar ook voor de gebruikers van het Muziekhuis, die hopen dat de verhuizing naar het ‘cultuurhuis’ niet ten koste gaat van hun programmering en identiteit.

En zeker niet voor BplusC, van hen wordt misschien wel de meeste vernieuwing verwacht. Luisteren, samenspel, oefening, doorzettingsvermogen, improvisatie, creativiteit en passie zijn onmisbaar bij het maken van muziek en misschien ook wel bij het verder vormgeven van het nieuwe ‘cultuurhuis’. GroenLinks wenst alle partners daar natuurlijk veel succes bij.