De gevaarlijke wensballonnen worden dankzij een voorstel van GroenLinks in Leiden verboden en er komt beleid om colporteurs geen kansen meer te bieden om huis-aan-huis met gladde praatjes troep te verkopen.

Afgelopen donderdag stemde de gemeenteraad in met een amendement van GroenLinks om het oplaten van wensballonnen/geluksballonnen in onze gemeente te verbieden. U kent ze vast wel: lampionnen die de lucht in worden gelaten met behulp van open vuur. De afgelopen jaren zijn er meerdere huizen in de fik gevlogen door zulke brandende gevallen. Bovendien kunnen vogels en andere dieren verstrikt raken in de resten van zo’n lampion. Doordat de wensballon steeds populairder wordt komen er ook steeds meer resten van deze gevaarlijke vuurwerkvariant in natuurgebieden terecht.

Ons voorstel kon van tevoren op de steun van de Leidse brandweer rekenen. Ook zij waren van mening dat de wensballon een gevaar vormt en dat de huidige regelgeving te moeilijk te hanteren was. Tijdens de stemming bleek een brede steun vanuit de raad voor ons voorstel, waardoor het verbod nu in de APV is opgenomen.

Voor GroenLinks was er nog een ander belangrijk punt wat we bij de discussie over de APV in hebben gebracht: colporteren. Vlotte jongens die langs deuren komen om nog betere energiedeals, verzekeringen met cadeautjes of vage leningen aan te bieden, dat moet wat GroenLinks betreft stoppen.  Die colporteerders doen daarbij aan profiling: ze kiezen die wijken uit waar mensen de minste weerstand bieden. Om die overlast te stoppen moet het colporteren in de stad ophouden. De burgemeester heeft aangegeven in maart met een voorstel naar de raad te komen.