De komende weken introduceert Martine Leewis, onze wethouder voor duurzaamheid, mobiliteit en Beheer Openbare Ruimte, het Integraal Waterketenplan voor de Leidse Regio in de gemeenteraad. Een prachtige prestatie, want dit plan zet samenhangende maatregelen uiteen om Leidenaren goede riolering, schoon water en droge voeten te geven. Lees hier wat het inhoudt!

Leiden heeft het Integraal Waterketenplan opgesteld samen met vijf andere gemeenten uit de Leidse regio, het Hoogheemraadschap van Rijnland en de waterleidingbedrijven. In het plan bekijken deze partijen alle samenhangende zaken omtrent water. Zo staan er maatregelen in over hoe je drinkwater maakt, hoe je ervoor zorgt dat dit drinkwater bij de woningen komt, wat je met hemelwater doet, hoe je voorkomt dat dit hemelwater voor overlast zorgt, hoe het riool werkt en hoe afvalwater uiteindelijk gereinigd moet worden. Het doel is om ervoor te zorgen dat inwoners van de Leidse gemeenten het droog blijven houden en toegang tot schoon water blijven hebben.

Twee elementen maken het waterketenplan heel bijzonder: het plan is in integraal én in  samenwerking met een groot aantal partijen opgesteld. Die samenwerking is heel logisch: water houdt zich immers niet aan gemeentegrenzen. Martine geeft hiervan een mooi voorbeeld: "We kunnen in Leiden alleen 8500 extra woningen bouwen als we regenwater niet meer in het riool laten lopen. De rioolzuiveringsinstallatie van het Hoogheemraadschap van Rijnland in Leiden Zuid-West en Leiden Noord zitten aan hun maximale hoeveelheid water. Als we daar het hemelwater en het rioolwater uit de Leidse huishoudens in een ongescheiden riool, een grote buis, laten binnenkomen, is deze buis te klein. De gemeente moet deze buizen aanleggen en dus gaan we gescheiden buizen maken: één voor hemelwater en één voor het rioolwater van de huishoudens. Alleen de buis voor de huishoudens gaat naar de zuiveringsinstallatie, zodat het allemaal weer past en we geen nieuwe zuiveringsinstallatie hoeven te bouwen,” legt ze uit. “En let wel: een nieuwe installatie is veel duurder dan een gescheiden rioolsysteem aanleggen. Dus hoewel op gemeenteniveau de rioollasten voor inwoners hoger worden, kan het Hoogheemraadschap de waterschapslasten lager laten blijven. Aangezien Leidenaren een gezamenlijke belastingaanslag krijgen, betalen we dus uiteindelijk minder.”