De Universiteit Leiden wil het terrein van het Witte Singel-Doelencomplex ontwikkelen tot een echte studentencampus. Helaas moeten daarvoor de huidige 58 sociale woningen wel worden gesloopt. De fractie van GroenLinks vindt dat de woonfunctie op de campus behouden moet blijven!

De Universiteit Leiden wil het terrein van het Witte Singel-Doelencomplex ontwikkelen tot een echte studentencampus. Daarvoor moet er een centrale openbare ruimte worden gerealiseerd die de losse gebouwen verbindt en de gebouwen zelf moeten meer transparant worden. Wij zijn blij dat de Universiteit Leiden in de stad wil investeren.

Helaas moeten de huidige 58 sociale woningen van woningbouwverenging De Sleutels aan de Doelengracht wel worden gesloopt. De fractie van GroenLinks vindt dat de woonfunctie op de campus behouden moet blijven. Stedenbouwkundig gezien is het onverstandig om een monofunctioneel gebied in dat deel van de binnenstad te creëren. Dat is niet goed voor de leefbaarheid en het eigenaarschap van het gebied. Daarom zal de fractie van GroenLinks komende donderdag in de gemeenteraad pleiten voor het opnemen van het behoud van de woonfunctie in dit gebied in de uitgangspunten van de ontwikkeling.

Wanneer we inzoomen op een stad, valt op dat het ruimtelijk patroon van menging van functies in de kaartbeelden van steden is af te lezen als de jaarringen van die steden: hoe ouder de buurt, des te gemengder de stad is. En vaak, hoe hoger de waardering is. Functiemenging biedt mogelijkheden voor een aantrekkelijker leefomgeving en biedt kansen op verbinding met de stad. In een gemengd gebied zijn er op meer tijdstippen verspreid over de dag mensen aanwezig in de openbare ruimte, waardoor het toezicht toeneemt. In een wijk of buurt als geheel moeten minstens twee, maar bij voorkeur meer, functies samenkomen.*

Helaas heeft Universiteit haar zinnen gezet op een plein dat juist op de plaats van de woningen moet komen. In november hebben de bewoners een brief in de bus gekregen met daarin het voornemen om hun woningen te gaan slopen. De mensen die er vaak al 30 jaar wonen zijn enorm geschokt en willen helemaal niet weg. En nu begint het participatietraject waar de bewoners al met 3-0 achter staan. Wij dagen de universiteit en de gemeente Leiden uit om met een creatiever plan te komen waardoor de woonfunctie behouden kan blijven.

* Jane Jacobs (1916-2006), The Death and Life of Great American Cities (1961)