GroenLinks wil Leiden duurzamer maken, en daarbij staat fietsen centraal op de agenda. Alleen: aan de LUMC-zijde van Leiden Centraal zijn auto’s nog steeds de baas. GroenLinks heeft de gemeente afgelopen vrijdag verzocht om de gevaarlijke verkeerssituatie daar aan te pakken.
GroenLinks wil Leiden duurzamer maken. Daarom is het erg belangrijk dat fietsen centraal staat op de gemeentelijke agenda. De gemeente laat al zien dat fietsers welkom zijn in Leiden: ze investeert in goede fietspaden en fietsinfrastructuur en houdt campagnes om mensen aan het fietsen te krijgen. Aan één plek besteedt de gemeente echter minder aandacht: de LUMC-zijde van Leiden Centraal. Daar zijn de auto’s nog steeds de baas. GroenLinks heeft de gemeente afgelopen vrijdag verzocht om deze situatie aan te pakken.
Aan de LUMC-zijde van het Centraal Station heeft de gemeente Park&Ride-parkeerplaatsen aangelegd, zodat automobilisten reizigers kunnen afzetten en ophalen. Vreemd genoeg blijven deze parkeerplaatsen vaak leeg. De automobilisten maken veel vaker gebruik van de middenberm in de straat, in het bijzonder ook een stuk middenberm die een oversteekplaats voor fietsers is. Een gevaarlijke situatie, vindt GroenLinks.
Fietsers gebruiken de oversteekplaats om vanaf de LUMC-zijde de ondergrondse fietsenstalling onder Leiden Centraal Station te bereiken, zoals de foto hierboven laat zien. Automobilisten trekken zich weinig aan van het parkeerverbod op deze middenberm, wat wellicht ook komt doordat de markeringen die het fietspad en het naastgelegen zebrapad moeten aangeven niet doorlopen. De oversteekplaats voor fietsers blijft daardoor vaak niet vrij, maar controle vindt nauwelijks plaats.
Daarom heeft GroenLinks-duoraadslid Emma van Bree de gemeente verzocht om maatregelen te nemen om dit probleem op te lossen. Daarbij is ze ook benieuwd of vergroening van de middenberm een optie is. Het stadsbestuur zal haar vragen binnen enkele weken beantwoorden.