GroenLinks maakt zich zorgen over de openingstijden van de horecagelegenheid bij Zwembad De Vliet. Vorig jaar heeft de gemeente Leiden het contract met De Zijl Bedrijven voor het uitbaten van de horeca opgezegd. Sindsdien is het voor bezoekers soms lastig om een kopje koffie of een ijsje bij het buitenzwembad te halen: het restaurant is vaak dicht. Daarom heeft GroenLinks-raadslid Yvonne van Delft dit probleem op dinsdag 29 augustus bij het college onder de aandacht gebracht.

Zwembad De Vliet is al sinds 1964 dé plek voor Leidenaren om te zwemmen en elkaar te ontmoeten. De zwemmers steken zelf ook flink hun handen uit de mouwen en besteden vele uren aan vrijwilligerswerk. Ze houden bijvoorbeeld toezicht in het buitenbad, zodat Leidenaren er zoveel mogelijk gebruik van kunnen maken.

Tot voor kort ging dat gebruik altijd gepaard met een bezoek aan het terras. Sinds dit seizoen is het echter droevig gesteld met de openingstijden, omdat een nieuwe uitbater de horecagelegenheid pacht. Gevolg: zwemmers blijven weg en het bad is minder een ontmoetingspunt. Er ontstaan soms zelfs risicovolle situaties, omdat kinderen buiten het terrein hun drankje of ijsje moeten halen.

GroenLinks vindt dit zonde, want de sociale functie van Zwembad De Vliet boet hierdoor flink in. Daarom heeft raadslid Yvonne van Delft aan de bel getrokken bij het college van de gemeente Leiden via een reeks schriftelijke vragen. Ze is onder andere benieuwd of er in het pachtcontract afspraken zijn gemaakt over een minimum aantal openingsuren voor het restaurant. Ook is ze benieuwd of er dit seizoen klachten over het zwembad zijn binnengekomen bij het college. Verder vraagt Yvonne of het college het verlies van een deel van de sociale functie vindt opwegen tegen de voordelen van een meer commerciële uitbater. En is het college bereid om de huidige uitbater aan te spreken op zijn verantwoordelijkheid om ruimere openingstijden aan te houden?

Yvonne wijst ook nog op twee vervelende ontwikkelingen rondom de openingstijden van het restaurant. De badmeesters en -juffen zetten door de slechte openingstijden nu zelf maar koffie, in ruil voor een kleine bijdrage van de zwemmers. En kinderen blijken bij de vrijwilligers een stempel te halen om buiten het complex, bij McDonalds aan de overkant van de weg, een ijsje te kunnen halen om daarna weer het zwembad in te kunnen. Dat is niet zonder risico’s.

De verantwoordelijke wethouder zal de vragen van GroenLinks binnen zes weken beantwoorden.