In de laatste gemeenteraadsvergadering van 2014 waren de nieuwe plannen voor de Leidse binnenstad een belangrijk bespreekpunt. Hoe willen wij dat ons stadshart er tussen 2015-2018 uit komt te zien? Voor GroenLinks is vanzelfsprekend meer groen in ons centrum topprioriteit. En daarnaast willen we graag een levendige, vernieuwende binnenstad. Het college ziet daarentegen een "Leidse Efteling" voor zich en repte in de oorspronkelijke plannen maar zelden over groen. Tijd dus voor een goed debat in de gemeenteraad.

In de commissievergadering een week voorafgaand aan het raadsdebat had ons duo-raadslid Alex Friso al klare taal gesproken: een binnenstad is niet louter een openluchtmuseum waar we toeristen en bewoners zo veel mogelijk aanjagen tot het doen van aankopen. Het is ook een plek waar geleefd moet kunnen worden! Waar ruimte is voor groen, vernieuwing en kunst in de openbare ruimte.

In de gemeenteraad gaf GroenLinks deze insteek een vervolg. Wat ons met name verbaasde was het visioen van het college van ons stadscentrum als een Leidse Efteling. Letterlijke quote uit de herontwikkelingsplannen: "Denk het virtuele hek om de Leidse binnenstad heen en zie daar: de Leidse Efteling". Leiden als ansichtkaart van Anton Pieck. Een decor waarin de acteurs en actrices de rol van consument krijgen toebedeeld. Net iets te kleinburgerlijk, te keurig en te veel de nadruk op de economie. Voor GroenLinks is het ook belangrijk dat de binnenstad een plek is waar mensen elkaar ontmoeten, nieuwe initiatieven kunnen ondernemen en er af en toe buiten de lijntjes wordt gekleurd, opdat ons stadshart ook in de toekomst tot de mooiste plekken van Nederland hoort.

Geen fata morgana van een Leidse Efteling dus, maar een groene, vernieuwende en creatieve binnenstad. Het visioen van Leiden als Sprookjesbos, deed me in een ware droomvlucht belanden en bood me veel inspiratie om in mijn toespraak aan de raad eens goed de toekomstbeelden van het college en GroenLinks tegenover elkaar te plaatsen. Kijk hieronder mijn toespraak en het vervolg van het debat terug.

Zeer belangrijk voor GroenLinks was dat er meer ruimte voor vergroening in de binnenstad zou komen. In de oorspronkelijke plannen was maar weinig ruimte voor groen. Behalve dan dat het als een zwak punt van ons centrum werd aangestipt. Een directe uitnodiging aan onze fractie dus om daar wat aan te gaan doen!

Unaniem stemde tot onze blijdschap de gemeenteraad voor ons voorstel om van vergroening een prioriteit te maken bij alle herontwikkelingsplannen voor de Leidse binnenstad tussen 2015 en 2018. De fractie zal de komende jaren nauwlettend in de gaten houden of deze mooie woorden ook in de werkelijkheid tot uiting zullen worden gebracht. Jammer was wel dat ons concrete voorstel om de Beestenmarkt tijdelijk te vergroenen, in ieder geval tot de definitieve herinrichting zal plaatsvinden, het niet haalde. We hopen dat de raad in het vervolg de daad bij het woord durft te voegen en te kiezen voor échte vergroening van de Binnenstad. GroenLinks Leiden zal daar in ieder geval voor blijven knokken.

Ashley North