Goed nieuws! In antwoord op vragen van GroenLinks erkent het college dat mensenrechten hoog op de agenda moeten komen bij een eventuele vriendschapsband tussen Leiden en Yogyakarta. GroenLinks is blij dat het stadsbestuur stelt dat de bescherming van lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgenders (LHBT's) tegen haat en geweld daarbij van zwaarwegend belang is.

Vorige week stelden raadsleden Ashley North en Yvonne van Delft schriftelijke vragen over de plannen voor een Leidse vriendschapsband met het Indonesische Yogyakarta. Berichtgeving van de NOS wees uit dat in Yogyakarta de veiligheid en rechten van LHBT's steeds meer onder druk komt te staan door haat- en geweldcampagnes van extremistische groeperingen. Bovendien zou de (lokale) overheid deze intimidatie oogluikend toestaan. Reden genoeg voor GroenLinks om via schriftelijke vragen het Leidse stadsbestuur ertoe op roepen om de bescherming van LHBT-rechten centraal te stellen bij de gesprekken over een mogelijke band met Yogyakarta. Volgens ons zijn deze rechten immers universeel. Ieder mens heeft het recht op geluk en zelfbeschikking, ongeacht diens seksuele geaardheid, genderidentiteit of de plek waar zij wonen.

Het college heeft snel gehandeld en onze vragen binnen een week beantwoord. Daar zijn wij erg blij mee. Hieruit blijkt immers dat de burgemeester en wethouders de problematiek zeer serieus nemen. Ook de inhoud van de beantwoording sterkt ons in die gedachte. Uit de antwoorden op onze vragen blijkt immers klip en klaar dat het college de bescherming van mensenrechten, en in het bijzonder LHBT-rechten, van groot belang vindt als een vriendschapsband tussen Leiden en Yogyakarta werkelijk tot stand komt.

Zo kondigt het college een onderzoek aan naar de bescherming van LHBT-rechten in Yogyakarta. Letterlijk schrijft het stadsbestuur:

Indien er sprake is van haatcampagnes tegen mensen met een andere seksuele geaardheid (LHBT) die door de lokale overheid wordt toegestaan, is dit belangrijke informatie om mee te wegen bij het al dan niet aanknopen van nauwe banden met dat [Yogyakarta's] lokale bestuur...Mocht uit onderzoek inderdaad blijken dat de overheid geweld toestaat, zullen we dit zwaar laten meewegen.

GroenLinks is zeer tevreden dat het college de alarmerende signalen zo serieus oppakt en zich hard maakt voor de bescherming van universele mensenrechten. Daarom zijn wij tevens erg content met de bereidheid van het Leidse stadsbestuur om samen met haar collega's uit Yogyakarta de internationale beginselen tegen LHBT-discriminatie te herbevestigen op het moment dat er daadwerkelijk een vriendschapsband komt. Toevallig en ook toepasselijk genoeg heten deze beginselen officieel de Yogyakarta-beginselen. Het opnieuw bevestigen van deze waarden zou dus zowel een mooie symbolische daad zijn als het vertrouwen kunnen bieden dat Yogyakarta zich werkelijk in wil spannen voor de bescherming van LHBT's.

Afsluitend is GroenLinks het volledig met de opvatting van het college eens dat een vriendschapsband juist de positie kan bieden om gevoelige onderwerpen, zoals mensrechten, bespreek te maken. Wij geloven sterk in het belang van dialoog. Gezien de geruststellende beantwoording van het college vertrouwt GroenLinks er dan ook op dat het Leidse stadsbestuur er alles aan zal doen om op te komen voor bescherming van LHBT-rechten op het moment dat een vriendschapsband met Yogyakarta werkelijk gestalte krijgt.