Onze topper van de week met Initiatiefvoorstel Acceptatie en Emancipatie Transgender personen
De afgelopen week is het initiatiefvoorstel van Marleen unaniem aangenomen. Dit voorstel zorgt voor acceptatie en emancipatie van transgenderpersonen in Leiden. De fractie is super trots en blij voor de doelgroep van transgender personen en trots op Marleen, omdat zij zich zo succesvol heeft ingezet om dit voorstel voor elkaar te krijgen. Het voorstel bestaat uit drie componenten: De gemeente Leiden als werkgever die zorgt voor een inclusievere werkomgeving, het verbeteren van de arbeidsmarktpositie van transgenderpersonen om daarmee armoede onder deze groep tegen te gaan en de bejegening en zichtbaarheid van transgender personen.💜.  https://bit.ly/3toCKi0

De horeca – een visie voor nu en de toekomst
En alsof het nog niet genoeg was: na veel bloed zweet en tranen, gesprekken, sessies en belevingen is de Horecavisie van onze wethouder Yvonne, samen met een aantal mooie aanvullende verrijkingen van Walter, vol steun aangenomen. Walter heeft ervoor gezorgd met PvdD dat de fameuze terrasverwarmers uitgefaseerd worden. Ook is deze horecavisie zoals hij zelf zegt: “een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid van de binnenstad, en ook nog eens duurzaam.”
En zo zorgen we als GroenLinks ook hier voor de stad van de toekomst, met het besef dat nu de horeca het zo ongelooflijk lastig heeft en aan het overleven is. We gaan zodra dat kan weer volop genieten van het samenzijn en ontmoeten op de terrassen van onze Leidse ondernemers. Hou vol!  https://leiden.groenlinks.nl/nieuws/horecavisie-2020-leiden

Wij willen segregatie in het onderwijs tegengaan.
Waar een school staat en hoe groot de school precies is, speelt daarin een belangrijke rol. Daarom heeft Rembrandt in de Commissie Onderwijs & Jeugd gepleit voor een visie op huisvesting, met als centraal punt het tegengaan van segregatie. Dit is toegezegd door de wethouder: in de nieuwe Omgevingsvisie komt een paragraaf 'Tegengaan segregatie bij Onderwijshuisvesting'!

Autoluwe Binnenstad
Wat hebben we hiernaar verlangd – een autoluwe binnenstad. De agenda Autoluwe binnenstad ligt klaar, het college van Burgemeester en Wethouders heeft het prachtige voorstel van Ashley vastgesteld! Nu is de gemeenteraad aan de beurt. Dit is zo’n voorstel waar we de komende decennia op kunnen bouwen. Een voorstel waarin definitief ruimte is voor een groen en vitaal Leiden. 34 maatregelen helpen ons de stad beter leefbaar, meer verkeersveilig en nóg aantrekkelijker te maken. Hou dit in de gaten, want op 11 februari gaat Emma hier in de commissievergadering met volle aandacht zorgen dat onze stad klaar is voor de toekomst en de autoluwe binnenstad werkelijkheid wordt. Kijk mee via de site van de gemeenteraad (Notubiz): https://bit.ly/3ri4fIl

Circulair, een kijkje achter de schermen
En dan nog een mooie afsluiter: afval, hoe kom je ervan af, of beter nog: hoe zorg je dat je het überhaupt niet hebt! En hoe werken we toe naar volledig circulaire economie. Onze experts Marcel, Marleen en Yvonne maakten samen dit filmpje, voor en achter de camera over de circulaire economie en afval.

Campagne – Doe mee
We gaan een bijzondere, korte en krachtige campagne tegemoet. Het is fantastisch om te zien hoeveel GroenLinksers zich in Leiden inzetten voor deze campagne.
Landelijke thema’s zijn ook Leidse thema’s. Ook hier in Leiden zijn er minstens 46 gezinnen getroffen door de toeslagenaffaire. In Leiden was het onze burgemeester die als eerste aangaf dat wij als ‘stad van vluchtelingen’ de kinderen uit Moria kunnen opvangen en organiseerden we als GroenLinks een #SOSMoria actie in april. Ook hier in Leiden hebben we te maken met discriminatie en racisme en spraken we ons daar ook fel tegen uit in de raad en bij de #BLM demonstratie.  Zijn er schrijnend veel mensen in onze stad die geen betaalbare woning kunnen vinden en doen nog te veel ontwikkelaars en vastgoedmagnaten zich tegoed aan inhumane huurprijzen en nemen een loopje met duurzaamheidseisen. Daarnaast gaan wij door, ook in Leiden, met het vergroenen van de stad, van top tot teen, verduurzamen we grondig en zorgen we voor een eerlijke stad van de toekomst waar iedereen meedoet. Dat blijven we vol energie doen, afgelopen tijd, nu in de campagne en daarna. Kijk naar de highlights hierboven van januari, dat geeft mij een hoopvol en strijdbaar gevoel. Meer Toekomst in Leiden.