Afgelopen week werd duidelijk dat bij Curium-LUMC, een belangrijke jeugdzorginstelling in Leiden, door geldtekorten de wachtlijsten zullen groeien en het aantal behandelplekken juist zal krimpen. Een heel zorgwekkend bericht! GroenLinks wil dat er alles aan gedaan wordt zodat de Leidse jeugd hier niet de dupe van wordt en stelt daarom schriftelijke vragen.

Met deze negatieve ontwikkelingen bij Curium-LUMC wordt nu het eerste concrete geval zichtbaar van een belangrijke Leidse jeugdzorginstelling die ernstig lijdt onder de grote zorgbezuinigingen van dit kabinet.

Al langere tijd vreesde GroenLinks voor de groei van wachtlijsten in de jeugdzorg en pleitte wij voor effectieve maatregelen, zodat elk kind in Leiden op tijd de zorg krijgt waar het behoefte aan en recht op heeft. De onheilspellende berichten over het effect van de zorgbezuinigingen op jeugdzorg-instelling Curium-LUMC lijken erop te wijzen dat Leiden als gemeente juist de onwenselijke kant op beweegt: naar langere wachtlijsten in plaats van kortere, en naar minder behandelplekken in plaats van meer. Pas vanaf 2017 kunnen weer nieuwe kinderen opgenomen bij Curium: een schrikbarend lange periode voor kinderen die snel adequate hulp nodig hebben!

GroenLinks heeft grote zorgen over deze negatieve ontwikkelingen in de jeugdzorg. Wij staan voor een jeugdzorg waar het kind centraal staat, niet de bezuinigingen.

GroenLinks, stelt op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde, het college de volgende schriftelijke vragen:

  • Hoeveel plaatsen dagbehandeling sluit Curium-LUMC voor Leidse kinderen en hoeveel kinderen met een jeugdzorgbehoefte worden hier waarschijnlijk door getroffen?
  • Volgens de berichtgeving vanuit het college en de krant kunnen Leidse kinderen met een nieuwe zorgvraag door wachtlijsten pas weer vanaf 2017 terecht bij Curium-LUMC. Is het college bereid om gerichte acties te ondernemen om deze periode en de wachtlijsten te verkorten, zodat Leidse kinderen op tijd jeugdzorg kunnen krijgen?

Het Leidsch Dagblad bericht dat “Curium vorig jaar meer kinderen heeft geholpen dan de gemeenten hadden begroot” en dat de gemeenten vooralsnog niet voor het kostenverschil willen opdraaien. Daarnaast is in de krant te lezen dat kinderen uit gemeenten die niet genoeg hebben begroot voor de jeugdzorg, zoals Leiden, naar achteren op de wachtlijst kunnen worden geplaatst ten gunste van kinderen uit gemeenten die de zorg wel volledig vergoeden, zoals Voorschoten.

  • Welke gemeenten in Holland-Rijnland, waar Leiden centrumgemeente is, willen niet opdraaien voor het kostenverschil? En wat is de stellingname van de gemeente Leiden tegenover dit kostenverschil?
  • Klopt het dat door het kostenverschil onder andere Leidse kinderen op wachtlijsten nu de dupe zijn en achter kinderen uit gemeenten die de zorg wel vergoeden worden geplaatst?
  • Is het college bereid om als centrumgemeente in Holland-Rijnlandverband een leidende rol te nemen bij het zoeken van (financiële) oplossingen, zodat zo snel mogelijk het kostenverschil en daarmee samenhangende wachtlijsten weggewerkt kunnen worden?

In het Leidsch Dagblad en in de collegebrief wordt kritiek geuit op het objectief verdeelmodel: de financieringssleutel van het Rijk voor lokale jeugdzorg. Terecht merkt onder andere het college op dat het wonderlijk blijft “dat het objectieve verdeelmodel vooral gebaseerd is op sociaal-economische criteria", omdat “geestelijke gezondheid en verstandelijke beperking…zich niet beperken toch achterstandswijken”. Een conclusie die de fractie van GroenLinks volmonding onderschrijft.

  • Zijn er mogelijkheden voor de gemeente Leiden en de regio Holland-Rijnland om in beroep te gaan tegen (de uitkomsten van) het objectieve verdeelmodel? Zo ja, is het college bereid dat dan te doen en zo niet, wil het college dan op zijn minst de ontstane en vermoedelijk ook toekomstige problemen aankaarten bij het Rijk?

De collegebrief en het artikel in het Leidsch Dagblad suggereren dat het goed mogelijk is dat de wachtlijsten en kostenverschillen zich niet beperken tot Curium, maar ook bij bijvoorbeeld Rivierduinen en andere jeugdzorgaanbieders kunnen optreden.

  • Wat zijn de gevolgen van het objectief verdeelmodel en de kostenverschillen bij Rivierduinen en andere jeugdzorgaanbieders in Leiden? Hoe groot zijn deze kostenverschillen, nemen hierdoor ook bij deze instellingen de wachtlijsten toe en hoeveel kinderen met een jeugdzorgbehoefte worden hier voor hoelang door geraakt?
  • In 2015 hebben de Jeugd- en Gezinsteams nog niet geleid tot een verminderde toestroom van kinderen naar bijvoorbeeld Curium. Hoe zorgt het college ervoor dat dit in 2016 wel gebeurd? Mocht dit onverhoopt niet lukken, welke gevolgen heeft dit dan en welke maatregelen treft het college dan om deze gevolgen te bestrijden?

Ashley North
GroenLinks

Interview bij Unity met raadslid Ashley North over de onwenselijke wachtlijsten bij de jeugdzorg (vanaf 2:02) Afspelen op YouTube