Net als reizigersvereniging Rover zijn we voor goed openbaar vervoer en daar komen we dan ook volop voor op. Leiden groeit en wordt steeds drukker en om de stad leefbaar, goed bereikbaar en duurzaam te houden, zet dit college van D66, GroenLinks en PvdA grote stappen.
De historische binnenstad wordt op termijn autoluw en een stuk groener, we investeren in een betere bereikbaarheid van Leiden (bijvoorbeeld via de centrumroute en de Leidse Ring Noord) en we zorgen voor goede busverbindingen én betere fietsroutes. Ons doel is om Leiden op een zo duurzaam mogelijke manier bereikbaar te houden en nog toegankelijker te maken. Het openbaar vervoer vormt hierbij een belangrijke schakel.
Busroutes
Eén van de opties die op tafel ligt, is het busvrij maken van de Stationsstraat. Als we dat doen krijgt Leiden een veilige en groene entree van station naar binnenstad en knappen we de Stationsstraat, Steenstraat, Beestenmarkt en Prinsessekade eindelijk op. Dit stuk stad verdient al jaren een opknapbeurt en binnenkort gaat het echt gebeuren.
De gemeente onderzoekt of de stadsbussen in de nieuwe situatie via de Morssingel en het Noordeinde kunnen gaan rijden. Regiobussen gaan rijden via de centrumroute: de verbinding tussen – grofweg – Leiden Lammenschans en Leiden Centraal. Rover waarschuwt: ‘Sluit de Stationsstraat niet af, voordat de alternatieve route geschikt is gemaakt’ en creëert daarmee een onterechte angst.
De gemeente Leiden heeft al meermaals laten weten dat de Stationsweg pas afgesloten wordt voor bussen, als we zeker weten dat de bussen via een andere route kunnen gaan rijden. De bereikbaarheid van de Leidse stations en het Leidse centrum vanuit de wijken en vanuit regiogemeenten staat voorop in de plannen van deze coalitie.