Eens straat in de binnenstad van Leiden

Goed wonen

Leiden is een geweldige stad om in te wonen. Alle mensen hebben recht op een huis. Helaas kan niet iedereen meer een geschikt huis vinden. Daarom wil GroenLinks in alle wijken betaalbare en energiezuinige woningen in een groene buurt. Daarvoor geven we veel geld uit aan de bouw van nieuwe huizen. Ook passen we bestaande huizen aan zodat deze beter bij onze bewoners passen.  GroenLinks vindt dat je in huizen moet kunnen wonen en niet geld mee moet kunnen verdienen. 

samen aan de slag Ashley

Natuur in de stad

Om Leiden heen liggen verschillende gebieden met bijzondere natuur.  Dat maakt Leiden een bijzondere plek voor de natuur. Maar de natuur en alle verschillende planten en dieren verdwijnen steeds meer. Bijvoorbeeld door klimaatverandering, afval en vieze lucht. In de afgelopen vier jaar heeft GroenLinks samen met Leidenaars de stad groener gemaakt. We hebben bijvoorbeeld het Singelpark aangelegd. Ook zijn we nu de Europese BiodiverCity (biodiversiteitsstad, een stad met veel verschillende soorten planten en dieren).

Zonnepanelen op dak

Eerlijke energie

De grootste uitdaging voor de samenleving en politiek van deze tijd is de overgang naar schone energie. We moeten er alles aan doen om de aarde niet verder te laten opwarmen. Ook de inzet van Leiden is daarbij onmisbaar. Samen met de Leidenaars kunnen we dit voor elkaar krijgen. Daarbij is het belangrijk dat de meest kwetsbare mensen ook mee kunnen doen en hierdoor geld besparen.

twee dames bij een trein

Duurzaam bereikbaar

In Leiden wonen veel mensen dicht op elkaar. Het is daarom moeilijk om overal te kunnen komen en ook groener en duurzamer te worden als stad. GroenLinks Leiden kiest voor meer ruimte voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. Auto’s rijden vooral over de wegen langs de randen van de stad en de wijken. In woonwijken is er zo meer ruimte voor groen en wonen.

Recyclen logo afvalbak

Afval als grondstof

Een circulaire economie is een economie waarin alles wat wij gebruiken, eten en consumeren, hergebruikt wordt of van een bron komt die zichzelf ververst. Wij geloven dat dit de economie van de toekomst is. Een circulaire economie is een belangrijk deel van onze klimaatdoelen. GroenLinks Leiden wil haar best doen om in 2050 een circulaire economie te zijn.

Twee mannen bewerken hout

Werken aan zekerheid voor alle Leidenaars

Iedereen heeft recht op zekerheid en een zinvol bestaan. We willen een einde maken aan armoede en mensen in kwetsbare posities meer kansen geven. Iedereen moet voordeel hebben van de sterke Leidse economie. Dat betekent dat je kunt werken of vrijwilligerswerk kunt doen. Maar ook dat je daarnaast kunt sporten en naar een museum, een voorstelling of sociale activiteit kunt gaan. Het betekent ook dat er ruimte is om voor een ander te zorgen: voor kinderen, ouders of voor iemand die de hulp nodig heeft. Wij strijden voor zekerheid voor alle Leidenaars.

Bejaardetehuis bezoek

Goede zorg

Iedereen heeft ooit goede zorg nodig. Zorg voor ouderen en mensen die ziek zijn is daarom een belangrijk recht voor iedereen. De zorg van de gemeente moet zorgvuldig, menselijk en rechtvaardig zijn. We luisteren naar wat patiënten, zorggebruikers en mensen om hen heen nodig hebben. Nu regelen we zorg nog te vaak zonder hen erbij te betrekken.

Kinderen en kunst

Opgroeien in Leiden

De jeugd heeft de toekomst. We willen dat alle kinderen veilig kunnen opgroeien. Maar ook willen we dat alle kinderen kunnen buitenspelen, kunnen leren en dat zij aan hobby’s en sporten kunnen meedoen. Daar mogen geen verschillen in zijn tussen kinderen, bijvoorbeeld omdat zij uit een ander land komen of minder geld hebben. 

Rennende kinderen

Sport en ontspanning

Mensen gebruiken sport om hun grenzen te verleggen. Maar sport kan ook een rondje fietsen, zwemmen, wandelen of hardlopen zijn. Kinderen en jongeren leren met sport belangrijke waarden zoals fair play, maken vriendschappen, en leggen de basis voor een gezond gewicht. Sport brengt mensen op een positieve manier bij elkaar. Daarom moet sport open en toegankelijk zijn voor iedereen. Daarbij maakt het niet uit of je er geld voor hebt, of dat je een beperking hebt. 

Dame op podium

Kunst, Cultuur en Sfeer

GroenLinks wil dat alle Leidenaars kunnen genieten van kunst en cultuur. Kunst en cultuur geven kleur aan het leven. Kunst en cultuur vind je ook in de bibliotheek, in de wijk op muurgedichten en in de activiteiten van het buurthuis. We waarderen alle makers van kunst en cultuur uit Leiden. We gaan door met wat onze wethouder de afgelopen vier jaar heeft gedaan en zorgen dat nog meer Leidenaars meedoen.  

Twee dames bij regenboogvlag

Vrijheid om jezelf te zijn

In Leiden moet je kunnen zijn wie je bent. GroenLinks staat voor een respectvolle, inclusieve samenleving. Uitsluiting en discriminatie hebben daarin geen plaats. Als gemeente zorgen we dat iedereen veilig en vrij kan zijn in de samenleving. Ook letten we als gemeente op hoe inclusief we zelf zijn. 

Demonstratie

Meebeslissen en meedoen

De stad maken we samen. We zorgen ervoor dat inwoners makkelijker kunnen meebeslissen en meedoen met wat de gemeente doet. Voor GroenLinks begint meebeslissen en meedoen bij mensen die hun straat, hun buurt of hun gemeente beter willen maken. Zo maken we betere plannen mét de stad en zorgen we ervoor dat iedereen dezelfde kansen heeft om mee te praten. Wij geloven dat veranderingen beter worden wanneer de Leidenaars hierover meebeslissen.

veiligheid

Veiligheid   

Iedereen heeft het recht veilig te zijn. In Leiden gaat het goed met de veiligheid: er is steeds minder misdaad. Toch kan het nog beter. GroenLinks wil daarom criminaliteit nog meer voorkomen.  Iedereen moet zonder bang te zijn over straat kunnen en deel kunnen nemen aan de samenleving. Daarom bestrijden we discriminatie, bedreiging en geweld. We maken Leiden veiliger, maar we letten op de rechten van mensen. Daarom stellen we bijvoorbeeld strenge eisen aan camerabewaking. Je gegevens moeten bij de gemeente veilig zijn.

jongen bij wereldbol

Europa en internationaal 

Leiden vindt altijd al internationale relaties belangrijk, en heeft een sterke band met Europa. De universiteit en studenten hebben veel internationale contacten. En op het Bio Science Park doen wetenschappers vernieuwend onderzoek, bijvoorbeeld voor de coronavaccins. Zo heeft Leiden contact met de rest van de wereld.