De jeugd heeft de toekomst. Door in kinderen en jongeren te investeren, werken we samen met hen aan een gelukkige, leefbare en houdbare samenleving nu en in de toekomst. Een veilige omgeving, ruimte om buiten te spelen, kennis en vaardigheden kunnen opdoen, kunnen deelnemen aan sociale en culturele activiteiten en sporten zijn daarvoor belangrijke ingrediënten. Afkomst, geaardheid, financiële, maatschappelijke of sociale verschillen mogen geen beperkende factoren zijn. Zeker na een periode van pandemie en daarmee samenhangende beperkingen is dit helaas niet vanzelfsprekend en zijn extra inspanningen noodzakelijk, op scholen, maar ook daarbuiten.
Hulp voor kinderen die het moeilijk hebben
Kinderen die thuis met problemen te maken hebben, moeten goed geholpen worden, en hulp moet vooral snel en integraal geboden worden in de vorm van een maatwerk plan: 1 gezin, 1 plan, 1 regisseur.
- Elk kind heeft recht op goede jeugdhulp. Moeizame toegang tot, en wachttijden voor hulp moeten verdwijnen. We zetten kwaliteit en toegankelijkheid voorop, zodat ieder kind de hulp kan krijgen die het nodig heeft. Om dit te waarborgen moet de gemeente samen met andere steden lobbyen voor structureel meer geld voor de jeugdhulp.
- Budgetplafonds* in de jeugdhulp hebben vaak als gevolg dat hulp wordt uitgesteld totdat een crisisingreep noodzakelijk is. Late hulp veroorzaakt extra lijden en kost uiteindelijk vaak ook meer. Zolang de financiering vanuit het rijk onvoldoende is, vinden wij budgetplafonds in de jeugdhulpverlening niet acceptabel.
- Het doel van jeugdhulpverlening is deze zorg op termijn overbodig maken voor de hulpvrager, doordat we jongeren, hun ouders en hun bredere sociale netwerk uitrusten met de juiste middelen zodat zij goed voor zichzelf kunnen zorgen.
- We kiezen ook voor een preventieve aanpak en zorgen dat kinderen en jongeren op een laagdrempelige manier bij jeugdteams en jongerenwerkers terecht kunnen.
- We willen beter luisteren naar ervaringsdeskundigen in de zorg, maar ook naar jongeren zelf. Wij zorgen voor inspraak bij jeugdhulp, bijvoorbeeld via jongerenraden.
- Bureaucratie en versnippering tussen hulpverleners en instanties gaan we tegen met de aanpak ‘1 gezin, 1 integraal plan, 1 regisseur’. Ook starten we een Integraal Kind Centrum.
- Jongeren die begeleiding ontvangen vanuit de Jeugdwet* of de WMO 2015* hebben met de jongerenregisseur één aanspreekpunt die op alle levensgebieden de benodigde hulp coördineert.
- Dakloze jongeren helpen we op meerdere vlakken tegelijk en in samenhang met elkaar: naast onderdak krijgen zij hulp bij het volgen van een opleiding en bij het aanpakken van schulden.
- Een warme overdracht van jeugd- naar volwassenenhulp is van belang. Jongeren zijn er niet bij gebaat dat hun 18e verjaardag een harde overgangsdatum is wat betreft hulpverlening. De gemeente zorgt ervoor dat deze jongeren via een overgangsperiode een zachte landing in de volwassenenzorg krijgen.
Buiten zijn
Buiten moet ruimte zijn om te spelen of te praten met leeftijdsgenoten. Deze ruimte moet aantrekkelijk, veilig en groen zijn, en toegankelijk voor iedereen. Daarnaast maken we activiteiten voor kinderen zo veel mogelijk gratis, zodat ieder kind mee kan doen.
- Buurthuizen, speeltuinen, verenigingen en buitenschoolse activiteiten zijn van groot belang voor ontmoeting en ontwikkeling. Juist in de nasleep van de coronacrisis ondersteunt de gemeente hen.
- We creëren volop ruimte om te lopen, te fietsen, te spelen en te hangen. Bij het vormgeven van straten en de gebouwde omgeving staan deze belangen van het kind voorop. In de ruimtelijke plannen wordt hier goed rekening mee gehouden. Ook hierbij is participatie en inspraak van kinderen en jongeren onmisbaar.
- We creëren rondom scholen waar mogelijk autovrije straten en veilige, groene looproutes naar scholen. Samen met scholen en hun leerlingen kunnen schoolpleinen en de directe omgeving opnieuw worden ingericht en vergroend met bijvoorbeeld fruitbomen en extra speelgelegenheden.
- Wij zorgen voor avontuurlijke speelplekken, en we maken meer ruimte om buiten ‘vrij’ te sporten of te spelen. Daarbij kiezen we waar mogelijk voor een multifunctionele inrichting van deze plekken, zodat die niet alleen voor een specifieke activiteit te gebruiken zijn.
- Leiden krijgt meer faciliteiten voor ongeorganiseerde sporten zoals skaten, skateboarden, BMX en freerunning.
- Buiten zijn is meer dan buiten bewegen. Met vrienden of vriendinnen afspreken moet ook buiten kunnen, op een veilige en gezellige manier. Hier creëren we meer plekken voor.
- Plekken waar jongeren samenkomen, moeten inclusief zijn. Bij het inrichten van hangplekken, buurthuizen, scholen en andere locaties houden we rekening met de behoeften en wensen van verschillende groepen.
- Niet alles hoeft bedacht te worden door volwassenen. Wij betrekken jongeren in een vroeg stadium bij de inrichting van de openbare ruimte waar zij veel gebruik van maken. Dat doen we bijvoorbeeld via DoeMee, via raadpleging van kinderen en jongeren op straat of we vragen het Jongerenpanel om advies.
Leren en ontwikkelen
Alle kinderen en jongeren hebben recht op een fijne en goede omgeving om in te leren en zich te ontwikkelen. Het faciliteren van onderwijs en leer/werkplekken is daarom belangrijk. Dit vormt de basis voor een eerlijke maatschappij met kansen voor iedereen.
- De eerste duizend dagen van een leven zijn een belangrijk fundament voor verdere ontwikkeling en kansen. Daarom zetten we in op vroeg- en voorschoolse educatie (VVE), brede scholen, en laagdrempelige opvoedondersteuning. We bieden ouders actief voorlichting en hulp bij het inschrijven voor VVE op de peuterspeelzaal of opvang.
- Voor een kind of jongere is school niet alleen de plek waar je wordt opgeleid, het is ook de plek waar je vrienden maakt en sociaal wordt gevormd. Goede, veilige en gastvrije scholen zien wij als een basisrecht voor elk kind.
- De fysieke en mentale gezondheid van kinderen en jongeren is een gedeelde verantwoordelijkheid van ouders/verzorgers en de maatschappij. GroenLinks wil een samenhangend beleid voor gezonde voeding, voldoende beweging, culturele en kunstzinnige vorming, psychische gezondheid (zoals pesten, verslavingen, verkeersveiligheid, toegang tot hulpverlening) en recreatie. Wat betreft recreatie wil GroenLinks onderzoeken of een jongeren(ontmoetings)centrum in de stad opgericht kan worden.
- Goede scholing betekent ook ruimte voor individuele begeleiding voor kinderen die zich niet volgens een standaard patroon ontwikkelen.
- Wij zorgen voor meer kansengelijkheid voor kinderen: de gemeente stuurt aan op divers samengestelde scholen waar Leidenaars uit alle lagen van de samenleving samenkomen. Ouders krijgen vroegtijdig en laagdrempelig advies over de oriëntatie op schoolkeuze. We zoeken in de huisvesting van scholen een balans tussen de voordelen van menging van kinderen uit diverse sociale-economische achtergronden op grotere scholen en de intimiteit en nabijheid die past bij kleinschaligere scholen.
- Leerlingen die na het afronden van een opleiding willen doorstromen naar een ander opleidingstype (‘stapelen’), krijgen in Leiden voldoende ruimte hiervoor.
- Bijles is soms nodig, maar voor veel gezinnen te duur. De gemeente Leiden draagt financieel bij als het nodig is.
- De gemeente helpt scholen om buitenschoolse activiteiten toegankelijk te maken voor alle kinderen. Weinig geld thuis mag geen reden zijn om uitgesloten te worden van uitjes.
- De gemeente zorgt voor adequate onderwijshuisvesting: veilig, ruim, licht en met goede luchtkwaliteit.
- Wij ondersteunen scholen bij het bieden van ‘extra’ educatie zoals natuur- of kunsteducatie.
- We faciliteren scholen bij het aanleggen van schooltuinen, waardoor kinderen leren verantwoord met natuur om te gaan.
- Samen met belangengroepen ontwikkelt de gemeente lespakketten die helpen meer bekendheid en begrip te creëren voor bijvoorbeeld verschillen in seksuele geaardheid of verschillende culturen.
- Scholen worden gestimuleerd om inclusief en toegankelijk te zijn voor kinderen met iedere geaardheid en met welke achtergrond dan ook, waar nodig wordt dit ondersteund met speciale lesprogramma’s over diversiteit.
- Wij stimuleren dat alle kinderen zoveel als mogelijk in het regulier onderwijs terecht kunnen.
- Wij steunen scholen in het streven naar onderwijs op maat, voor zowel kinderen met een voorsprong als met een achterstand.
Meer Verkiezingsprogramma
Programma startpagina
Startpagina van het verkiezingsprogramma.
Lees meerSport en Recreatie
Mensen gebruiken sport om hun grenzen te verleggen, maar sport kan ook een rondje fietsen, zwemmen, wandelen of hardlopen zijn.
Lees meerNatuur in de stad
Leiden is een bijzondere plek voor de natuur. Maar door klimaatverandering en veel andere menselijke verstoringen staat ook in Leiden de natuur en...
Lees meerDemocratie en Participatie
De stad maken we samen. In Leiden kennen we een rijke traditie van meebeslissen. We versterken de democratie en vertegenwoordiging. Voor GroenLinks begint de...
Lees meerMET GROENLINKS IN HET COLLEGE (2018-2022)
...is er meer aandacht voor mbo-studenten; er zijn meer stageplaatsen voor deze groep en studentenfaciliteiten zijn ook voor hen toegankelijk gemaakt.
...ligt er een gedegen plan om kansengelijkheid van kinderen en jongeren te bevorderen.
...zijn er in de jeugdhulpverlening belangrijke stappen gezet naar een snellere en meer integrale aanpak van problematiek.
Budgetplafond: Een gemeente spreekt met zorgaanbieders een budgetgrens af waar de zorgkosten niet boven mogen komen. Wie zorg levert nadat het plafond is overschreden, krijgt die niet vergoed.
Jeugdwet: Op basis van deze wet bieden gemeenten bijna alle zorg en ondersteuning voor kinderen en jongeren onder de 18 jaar.
WMO 2015: Op basis van deze wet bieden gemeenten ondersteuning aan inwoners die hulp nodig hebben bij het leiden van een zelfredzaam leven en het deelnemen aan de samenleving.